In Turkey, the most widely used as a social networking platform Facebook
is one of the medium among college students in which they interact with each
other. The use and gratification approach assessed for communication researches
for the first time in the early 1960s; it is an approach that advocates users
are conscious participants, focusing on the question "what are people
doing with the media?" rather than the question "what is the media
doing to people", emphasizing that users are active. That is to say,
according to the use and gratification theory, users are not volunteering
because of communication necessary. According to the use and gratification
theory, users are not volunteering because of communication necessary. In this
research, it was aimed to examine the social media environment of AofAnadolum
which is the institutional Facebook page of Anadolu University Open Education
System in the context of use and gratification approach. This study was carried
out by descriptive scanning method. The datas are limited from the "page
statistics" section provided by Facebook between February 3, 2016 and
February 28, 2017. In this framework, the use of the social media account of
the Open Education system was examined in terms of various variables that the
demographic characteristics of the followers, the change in the usage situation
and the emotional reactions of the followers to the sharing were tried to be
determined. Results shows that, institutions aim of using social media platform
is informing, followers use it more for information and support. A very large
proportion of followers are interested in the exams and the sharing of
questions and reacting them.
Facebook Türkiye’de üniversite öğrencileri arasında
en yaygın kullanılan sosyal paylaşım ağı olarak, bireylerin birbirleriyle etkileşim
sağladıkları ortamlardan biridir. İlk kez 1960’lı yılların başlarında iletişim
araştırmaları için kullanılan, kullanım ve doyumlar yaklaşımı; kullanıcıların
aktif olduğunu vurgulayan ve “medya insanlara ne yapıyor” sorusundan çok,
“insanlar medya ile ne yapıyor?” sorusuna odaklanarak kullanıcıların bilinçli
katılımcılar olduğunu savunmuştur. Kullanımlar ve doyumlar kuramında
kullanıcılar iletişime gerekli olduğu için değil gönüllü olduğu için
girmektedirler. Bu araştırmada Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi
kurumsal Facebook sayfası olan AofAnadolum sosyal medya ortamı, kullanımlar ve
doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmiştir. Araştırma betimsel tarama yöntemi
ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, 3 Şubat 2016-28 Şubat 2017 tarihleri
arasındaki Facebook tarafından sağlanan “sayfa istatistikleri” bölümünden elde
edilen verilerle sınırlıdır. Bu çerçevede Açıköğretim sistemi sosyal medya
hesabının kullanım durumu çeşitli değişkenler açısından incelenerek takipçilerinin
demografik özellikleri, kullanım durumlarındaki değişim ve takipçilerin
paylaşımlara gösterdikleri duygusal tepkiler belirlenmeye çalışılmıştır. Elde
edilen sonuçlar, kurumun sosyal medya ortamını bilgi verme amacıyla kullanmakta
olduğunu, takipçilerin ise daha çok enformasyon alma ve destek görme amacıyla
kullandığını, takipçilerin sınavlar ve sorular ile ilgili paylaşımlara ilgi
gösterdiğini ve tepkilerini bu ortamdan paylaştıklarını ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | January 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |