Social study is a
course aimed at the development of problem solving, decision-making and
research skills. For this reason, students need to be able to use their Social
Studies course strategies in order to be able to monitor their academic
progress, understand and transfer their knowledge, and solve problems. The goal
of this research is to present the process of support given to students with
hearing loss for Social Studies courses in inclusive education environment.
Integrated holistic case study design is used in the research. Data are
collected through observations, interviews, documents, research diary and
process products. It is seen that social studies support special education
service focusing on the use of strategy helped students with hearing loss by
making contribution to reasoning and interpretation of information through
classifying, associating, making inferences and organizing events according to
timeline.
Sosyal Bilgiler; problem
çözme, karar verme ve araştırma becerilerinin gelişimini amaçlayan bir derstir.
Bu nedenle öğrencilerin akademik
gelişimlerini izleyebilmeleri, bilgiyi kavrayıp transfer edebilmeleri ve
problemlere çözüm üretebilmeleri için Sosyal Bilgiler dersi stratejilerini
kullanabilmeleri gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma ortamındaki
işitme kayıplı öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersi stratejilerinin nasıl
desteklendiğini ortaya koymaktır. Araştırmada bütüncül tek durum deseni
kullanılmıştır. Veriler gözlemler, görüşmeler, belgeler, araştırma günlüğü ve
süreç ürünleri ile toplanmıştır. Strateji kullanımına odaklanılarak
gerçekleştirilen sosyal bilgiler destek özel eğitim hizmetinin, kaynaştırma
ortamındaki işitme kayıplı öğrencilere bilgiyi sınıflandırarak,
ilişkilendirerek, çıkarımlarda bulunarak ve olayların oluş zamanına göre
sıralayarak anlamlandırmalarında katkı sağladığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | August 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |