Bu
çalışmanın amacı schadenfreude, sempati, benlik saygısının yardım davranışı
bakımından incelenmesidir. Örneklem 179 kadın, 56 erkek olmak üzere 235 lisans
öğrencisinden oluşmaktadır (M=20.21).
Benlik kıyaslaması ve hedef kişinin başına gelen kötü olaydaki sorumluluğu
farklı senaryolar kullanılarak manipüle edilmiştir. Katılımcılar 4 farklı
manipülasyon grubuna seçkisiz olarak atanmışlardır. Bu gruplar: yüksek başarıyüksek
sorumluluk, yüksek başarı düşük sorumluluk, düşük başarı düşük sorumluluk,
düşük başarı yüksek sorumluluk grupları olarak ayrılmaktadır. Yardım davranışı sorumluluk senaryosu ile
bağıntılı olan bir soruyla ölçülmüştür. Bulgulara göre, yardım davranışının,
schadenfreude ve sempati duyguları bakımından anlamlı düzeyde yordandığı
görülmüştür. Bununla birlikte yardım etmeyi seçen ve seçmeyen katılımcılar
arasında schadenfreude ve sempati duygusu bakımından anlamlı düzeyde farklılık
bulunmuştur. Yapılan korelasyon analizi neticesinde schadenfreude, benlik
kıyaslaması, benlik saygısı ve sempati arasında anlamlı ilişki bulunmuş; ancak
yardım miktarı ile diğer değişkenler arasında anlamlı düzeyde ilişki
bulunmamıştır. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.
The
purpose of this study is to examine the links between schadenfreude, sympathy
and self-esteem in terms of helping behavior. Sample consists of 179 female and
56 male undergraduates (M age=20.21).
Self-comparison and the actor’s responsibility from the misfortune are
manipulated by different scenarios. Participants are randomly assigned to 4 different
groups; high achiever-high responsibility, high achiever-low responsibility,
low achiever-high responsibility, low achiever-low responsibility. Helping
behavior is measured with a question which is related to responsibility
scenario. Results show that decison of help is predicted by schadenfreude and
sympathy significantly. There are several differences between those who choose
to help the actor and who don’t in terms of schadenfreude, sympathy. Correlations
show that there are several relationships between self-esteem, self-comparison,
schadenfreude and sympathy but there are no significant relationship between
amount of help and the other measures. Results of the study are discussed
within the light of literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | June 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |