Hukuk ve Adalet Dersi Öğretim
Programı 2013-2014 eğitim öğretim yılından itibaren ortaokul 6. ve 7. seçmeli olarak okutulan bir derstir. Öğretim
programı kapsamında öğrenciler de hukuk ve adalet bilincinin geliştirilmesi,
hukuk okuryazarlıklarının geliştirilmesi gibi bilgi ve becerilerin
kazandırılması amaçlanmaktadır.
Çalışma kapsamında Ortaokul
Seçmeli Hukuk ve Adalet dersi öğretim programı öğeleri öğretmen görüşlerine
göre değerlendirilmiştir.
Araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinden çalışmada
yararlanılmıştır. Araştırma evrenini ülkemiz çapında hukuk ve adalet dersini
okutan sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi
ülkemizde 55 ilde görev yapan 268 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen Hukuk ve Adalet Dersi
Öğretim Programı Öğretmen Görüşleri Anketi ile elde edilmiştir. Ankette yer
alan nicel veriler SPSS 22.0 istatistik analiz programı ile nitel maddelere
ilişkin yanıtlar ise içerik analizi tema ve kategorilere ayrılarak, tablo ve
grafikler haline getirilmiştir. Bu tablo ve grafikler yorumlanmıştır.
Araştırma kapsamında elde
edilen sonuçlara göre, sosyal bilgiler. öğretmenlerine göre hukuk ve adalet
dersi öğrencilerde hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine katkı sağlamış, öğrencilerin
kurallara uyma davranışında artış yaşanmış ve hukuksal kavramalara yönelik
farkındalık artmıştır. Öğretmenlerce içeriğin ve bazı kavramların öğrenci hazırbulunuşluğuna
uygun olamadığı yönünde görüşler ifade edilmiştir.
Law and Justice
Curriculum Teaching Program from the 2013-2014 education year, the 6th and 7th
secondary schools are an optional course. Within the scope of the curriculum,
it is aimed to gain knowledge and skills such as the development of law and
justice awareness and the development of legal literacy in the students.
Within the scope of the study, secondary school elective law and justice
curriculum items were evaluated according to teacher opinions.
The survey model was used in the study. Qualitative and quantitative research
methods were utilized in the study. The social studies teachers who teach the
law and justice course around the country constitute the research universe. In
our research sample, 268 social studies teachers working in 55 countries
constitute teachers. The research data were obtained from the Teacher Opinion
Survey of Law and Justice Teaching Program developed by the researcher. The
quantitative data in the questionnaire were transformed into tables and graphs
by analyzing the SPSS 22.0 statistical analysis program and the responses
related to qualitative items by content analysis theme and category. These
tables and graphics are interpreted.
According to the results obtained within the scope of the research, it was seen
that the general attitude scores of the social studies teachers towards Law and
Justice course were high and the attitude scores related to the content and measurement
dimension were realized at the level of medium and unstable. According to the
teachers, law and justice lessons contributed to the settlement of the law and
justice in the students, increasing the students' behavior in compliance with
the rules and increasing awareness about the legal conceptions. Teachers have
expressed opinions that the content and some concepts are not appropriate for
the availability of students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |