It was aimed to determine the relationship between
ethical climate and teachers’ job satisfaction and organizational citizenship
behaviour in this study. Survey-based correlational design was used in this
research. The sample of this study consists of 187 teachers in 19 schools that
were selected randomly with cluster
sampling method from the middle schools in
Kırıkhan district of Hatay during the 2017-2018 academic year. Data of this
study were collected by “Elementary
School Ethical Climate Index”, “Job Satisfaction Scale” and “Organizational
Citizenship Behaviour Scale”. According to the results of hierarchical multiple
regression analysis, perceived ethical climate and job satisfaction level
significantly predict organizational citizenship behaviour. Job satisfaction
partially mediates the relationship between ethical climate and organizational
citizenship behaviour. Based on the research results, it is helpful for administrators
to build an ethical climate in their schools to enhance teachers’ satisfaction with job and provide the
raise of corporate performance.
Bu çalışmada etik iklim ile öğretmenlerin iş doyumu ve
örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada korelasyonel desen kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini, Hatay’ın Kırıkhan ilçesinde bulunan ortaokullarda 2017–2018
eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan öğretmenler arasından küme örnekleme
yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 19 ortaokulda çalışan 187 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin
toplanmasında “İlköğretim Okulları Etik İklim Ölçeği”, “İş Doyumu Ölçeği” ve
“Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği”
kullanılmıştır. Hiyerarşik çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre; algılanan
etik iklim ve iş doyum düzeyinin örgütsel vatandaşlık davranışını anlamlı
şekilde yordadığı görülmüştür. İş doyumu, etik iklimle örgütsel vatandaşlık
davranışı arasındaki ilişkide kısmi aracı rol oynamaktadır. Araştırma sonuçlarına
dayalı olarak, öğretmenlerin
işlerinden memnuniyet duymalarını ve kurumsal performansın artışını sağlamak için
yöneticilerin okullarında etik bir iklim inşa etme çalışmaları faydalı
görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | November 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |