The aim
of this study is to determine cultural adaptation problems of Syrian immigrant
primary school students through the metaphors they generate. Data were gathered
through interviews from 14 students (8 female, 6 male) who are primary school
students in Adana. In this study, which is designed as a qualitative research,
data were obtained by data collection through metaphors method and
phenomenology model was used. Thoughts of Syrian immigrant primary school
students’ adaptation problems in terms of language, belief, tradition, art,
world perspective and history, which are the elements of culture, were tried to
be revealed through the questions prepared around these themes. Descriptive
analysis method was used to analyze data. 46 valid metaphors were generated by
students in reference to 6 themes. To ensure the validity and reliability, half
the data sets obtained from the research were sent to each expert and at the
end of the analysis they made, the formula proposed by Miles ve Huberman (2016)
was used. According to the results, out of cultural adaptation elements; 9
metaphors for language, 7 metaphors for belief, 9 metaphors for traditions, 9
metaphors for art, 5 metaphors for world perspective and 6 metaphors for
history were generated and each theme was assessed seperately. In the final
part of the research, several suggestions were made to teachers, parents,
education institutions and students.
cultural adaptation descriptive analysis immigrant primary school students metaphors student interviews
Bu araştırmanın amacı, Suriyeli göçmen
ilkokul öğrencilerinin ürettikleri mecazlar üzerinden yaşadıkları kültürel uyum
problemlerinin belirlenmesidir. Veriler Adana’da ilkokul öğrenimi gören 8’i kız
6’sı erkek olmak üzere toplamda 14 öğrenciden görüşme yoluyla toplanmıştır.
Nitel araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada veriler mecazlar yoluyla veri
toplama yöntemiyle elde edilmiş ve olgubilim modeli kullanılmıştır. Suriyeli
göçmen ilkokul öğrencilerinin kültürün öğeleri olan dil, inanç, gelenek ve
görenek, sanat, dünya görüşü ve tarih açısından yaşadıkları uyum problemleri
ile ilgili düşünceleri temalar çerçevesinde hazırlanan sorularla tespit
edilmeye çalışılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi
kullanılmıştır. Öğrenciler tarafından 6 temaya ilişkin geçerli 46 mecaz
geliştirilmiştir. Geçerlik ve güvenirliliği sağlamak için ise iki farklı
uzmanın her birine elde edilen veri setinin yarısı verilmiş ve yaptıkları
incelemeler sonucunda Miles ve Huberman (2016) tarafından önerilen formül
kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre kültürel uyumun öğelerinden; dil
ile ilgili 9, inanç ile ilgili 7, gelenek ve göreneklere ilişkin 9, sanata
ilişkin 9, dünya görüşüne ilişkin 5, tarihe ilişkin 6 mecaz geliştirilmiş ve
her tema ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Araştırmanın son bölümünde
öğretmenlere, velilere, eğitim kurumlarına ve öğrencilere çeşitli önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | December 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |