Bitkiler yer küredeki canlı hayatın devamlılığını
sağlayan en önemli unsurlardan biridir. Ancak insanoğlunun doğal çevreden ve
özellikle bitkilerden umursamaz bir şekilde faydalanması neticesinde bugün bu
doğal kaynağın bazı bileşenleri yok olmuş bazıları ise yok olma tehlikesi ile
karşı karşıyadır. Bu sebeple doğal çevrenin bir parçası olan bitki örtüsünü
tanımak ve onu daha iyi incelemek insanların gözündeki değerini arttırmaktadır.
Bu konuda ilk ve en önemli bilgiler insanlara ortaokul ve lise çağlarında coğrafya
derslerinde verilmektedir. Bu açıdan coğrafya öğretim programındaki bitki
örtüsü kazanımları ve bunların öğrenci zihninde oluşturduğu algı çok önemli bir
yer oluşturmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, coğrafya öğretim programındaki
bitki coğrafyası kazanımlarının bitki örtüsünü tanımaya etkisini öğrenci
görüşlerine göre fenomenolojik yöntem kullanarak incelemektir. Bitki coğrafyası
konusu ile ilgili alanyazın taraması yapılıp ve uzman görüşü alındıktan sonra
öğrencilerin bitki coğrafyası konusundaki bilgi seviyeleri hakkındaki
görüşlerini almaya yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır.
Araştırmanın evrenini ortaöğretim öğrencileri oluşturur iken, örneklemini
İstanbul ili Bağcılar ilçesindeki Anadolu lisesi öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya
40 öğrenci katılmıştır.
Bu araştırma, bizlere öğrencilerin bitki örtüsü
konusundaki düşüncelerinde coğrafya dersinin olumlu neticeler doğurduğunu
göstermektedir. Coğrafya öğretmenlerinin şahsi gayret ve istekleri de bu olumlu
gelişmede önemli bir paya sahiptir. Araştırmada elde edilen veriler
incelendiğinde ortaöğretim öğrencilerinin bitkileri tanımada coğrafya öğretim
programındaki kazanımların ve ders kitaplarının önemli olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca öğrenciler çevrelerindeki bitkileri daha fazla tanımak
için coğrafya dersi yanında diğer derslerde de bu konunun önemsenmesi gerektiği
belirtmişlerdir.
Plants are one of the most important elements that ensures the
continuity of life on Earth. However, as a result of humanity recklessly using
the natural environment and especially plants, some components of this natural
resource have been destroyed and some are facing the danger of extinction. This
is why recognizing plant, which is one part of the natural environment, and
better studying it increases its value in the eyes of people. People are
provided with the primary and most important information on this issue in their
middle school and high school geography courses. From this perspective, objectives
for plant in the geography curriculum and the
perception that these creates in the minds of students constitute a very
important place.
The purpose of this study is to examine the effect of becoming familiar
with the plant component of plant geography objectives in geography curriculum using phenomenological
techniques based on the views of the students. After a review of the literature
regarding the topic of plant geography is done and expert opinions are
received, a semi-structured interview form was prepared with the goal of
obtaining the students’ levels of knowledge on the topic of plant geography.
Secondary education students constitute the population of the study, while
Anadolu High School students in the Bağcılar district of the Istanbul province
constitute the sampling. Forty students participated in the research.
This study shows us geography classes produce positive results in the
thoughts of students on the topic of plant. The personal efforts and wishes of
geography teachers have an important share in this positive development. When
studying the data obtained in the study, it was concluded that the secondary
education students’ objectives and textbooks in the geography curriculum were
important in recognizing the plants. The students also reported that this
subject needed to be valued more in both geography classes and other classes in
order to become familiar with more plants in the environment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | January 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |