Research Article
BibTex RIS Cite

Masa Tenisi Sporcularının Problem Çözme Becerileri İle Ego Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Türkiye Masa Tenisi Federasyonu Süper Lig Örneği

Year 2020, , 947 - 957, 20.03.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3910

Abstract

Araştırmanın amacı, Türkiye süper liginde müsabık masa tenisi sporcularının problem çözme becerileri ile ego durumları ara-sındaki ilişkiyi bazı değişkeler açısında incelemektir. Araştırma evrenini 2018-2019 sezonunda Türkiye Masa Tenisi Federasyonu Süper Ligi’nde müsabık sporculardan (n=70) oluşmaktadır. Tüm sporcular ulaşılabilir olması ve evreni oluşturan sporcu sayısının sınırlı olması (az) nedeni ile çalışmada tam sayım tekniği kullanılmıştır. Araştırmada sporcuların ego durumlarını belirlemek için geçerlilik, güvenirlilik ve standardizasyonu yapılmış “Ego Durumları Ölçeği”, Problem çözme becerilerini belirlemek için geçerli-lik ve güvenirliliği yapılmış “Problem Çözme Envanteri” ve onların demografik ve sporcu özelliklerine ait bilgileri elde etmek için “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan sporcuların eğitimi, cisiyet ve milli sporcu olup olmamalarına göre spor-cuların ego durumlarına ait (Eleştirel Ebeveyn, Koruyucu Ebeveyn, Yetişkin, Doğal Çocuk ve Uygulu Çocuk) toplam puanlar ara-sındaki farklılıklar Tek Yönlü Varyans Analizi (One-way ANOVA) ve Tukey çoklu karşılaştırma testi ile analiz edilmiştir. Sporcula-rın problem çözme becerileri ile onların ego durumları arasındaki ilişki ise Pearson korelasyon katsayısı ile incelenmiştir. Araştır-mada masa tenisi sporcularının Y ve DÇ ego durumlarının ile AY ve KY alt boyutları arasında bir pozitif bir ilişki içinde olduğu tespit edilmiştir. Bu, masa tenisi sporunun sporcuları üzerindeki bir etkisi olarak görülebilir. Fakat kuramsal temel açısında çelişki-li bir durumun göstergesi olduğunun da altını çizmek gerekir.

References

  • Akkoyun, F. (2011). Transaksiyonel Analiz. Ankara: Nobel Yayın.
  • Allen, M. S., Greenlees, I., & Jones, M. (2013). Personality in sport: A comprehensive review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 184-208.
  • Arı, R. (1989). Üniversite öğrencilerinin baskın ben durumları ile bazı özlük niteliklerinin, ben durumlarına, atılganlık ve uyum düzeylerine etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Atasoy, F. S. (2019). Genç amatör futbolcuların transaksiyonel analize dayalı ego durumları ve takım mevkileri bağdaşım düzey-lerinin performansları ile ilişkisi: Samsun ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü, Samsun.
  • Baştuğ, G. (1993). Histerik kadınların ve eşlerinin kendilerini ve birbirlerini algılamalarının karşılaştırılması (TA Ego Durumları bakımından). Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Berne, E. (2015). İnsanların Oynadığı Oyunlar. (Çev. Handan Ünlü Haktanır), İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Stewart, I., & Joines V. (2017). Günümüzde TA, Transaksiyonel Analiz’e Yeni Bir Bakış. (Çev. Edt. Füsun Akkoyun), Ankara: Eksi Kitaplar.
  • Canan, F., & Ataoğlu, A. (2010). Anksiyete, depresyon ve problem çözme becerisi algısı üzerine düzenli sporun etkisi. Anato-lian Journal of Psychiatry, 11, 38-43.
  • Çam, S. (1995). Öğretmen adaylarının ego durumları ile problem çözme becerisi algısı ilişkisinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, 6.
  • Demircan, Y. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin, problem çözme becerileri karar verme stilleri ve örgütsel bağlılık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Deniz, M. E. (2002). Üniversite öğrencilerinin karar verme stratejileri ve sosyal beceri düzeylerinin TA- baskın ben durumları ve bazı özlük niteliklerine göre karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Erdoğan, N., & Kocaekşi, S. (2015). Elit sporcuların sahip olması gereken psikolojik özellikler. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 57-64.
  • Ferah, D. (2000). Kara harp okulu öğrencilerinin problem çözme becerilerini algılamalarının ve problem çözme yaklaşım biçim-lerinin cinsiyet, sınıf, akademik başarı ve liderlik yapma açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacet-tepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gülşen, D. (2008). Farklı lig düzeyinde oynayan futbolcuların oynadıkları mevkilere, öğrenim durumu ve spor yaşlarına göre problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Harris, T. (2018). Ben OK'im Sen OK'sin. (Çev. Edt. Muzaffet Şahin), İstanbul: Okuyan Us Yayıncılık.
  • Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66-75.
  • İkizler, H. C., & Karagözoğlu, C. (1993). Sporda Başarının Psikolojisi. İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • İnce, G., & Şen, C. (2006). Adana İl’inde deplasmanlı ligde basketbol oynayan sporcuların problem çözme becerilerinin belir-lenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 5-10.
  • Karasar, N. (2006 ). Bilimsel aştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
  • Oğuzkan, F. (1989). Orta Dereceli Okullarda Öğretim. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Öztürk, A., Bayazıt, B., & Gencer, E. (2016). Judocuların problem çözme becerilerinin ve sportif güven düzeylerinin incelenme-si (Trabzon olimpiyat hazırlık merkezi örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 145-151.
  • Pulur, A. Karabulut, E. O., & Koç, H. (2012). Farklı branşlardaki üst düzey üniversiteli sporcuların problem çözme becerilerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-6.
  • Savaşır, I., & Şahin, N. H. (1997). Bilişsel ve davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psiko-loglar Derneği Yayınları.
  • Sahin, N., Sahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Tur-kish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396.
  • Solomon, C. (2003). Transactional analysis theory: The basics. TAJ., 33(1), 15-22.
  • Taylan, S. (1990). Heppner’in Problem Çözme Envanteri’nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Thornton, S. (1998). Çocuklar Problem Çözüyor. (Çev: Özlem Kumrular), İstanbul:Gendaş yayınları.
  • Yiğiter, K. (2012). Rekreatif etkinliklerin üniversite öğrencilerinde algılanan problem çözme becerisi ve benlik saygısı düzeyleri-ne etkisi. Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yıldız, M. (2008). Farklı liglerde yer alan futbolcuların kişilik tipleri ile sürekli öfke-öfke ifade tarzlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Investigation of The Relationship Between Problem Solving Skills and Ego States of Table Tennis Athletes: Turkey Table Tennis Federatıon Super League Sample

Year 2020, , 947 - 957, 20.03.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3910

Abstract

The aim of this study is to examine the relationship between problem solving skills and ego states of table tennis athletes in Turkish super league in terms of some variables. Population consists of athletes in Turkish Table Tennis Federation Super League during the 2018-2019 season (n = 70). Total population sampling method was used since all athletes were available and number of athletes was limited. “Ego States Questionnaire” was used to find out ego states, “Problem Solving Inventory” was used to find out problem solving skills and “Personal Information Form” was used for demographic and sporting information. Differences between total scores of athletes’ ego states (critical parent, nurturing parent, adult, free child and adapted child) according variables of educational status, gender and being a national team athlete were analysed with One-way ANOVA and Tukey multiple comparison test. Correlation between athletes’ problem solving skills and ego states was analysed with Pearson correlation coefficient. A and FC ego states of athletes were found to be positively correlated with IS and AS sub-dimensions. This can be an effect of table tennis sport on athletes. However, it should be emphasized that it is an indicator of a negative situation in terms of theoretical basis.

References

  • Akkoyun, F. (2011). Transaksiyonel Analiz. Ankara: Nobel Yayın.
  • Allen, M. S., Greenlees, I., & Jones, M. (2013). Personality in sport: A comprehensive review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 184-208.
  • Arı, R. (1989). Üniversite öğrencilerinin baskın ben durumları ile bazı özlük niteliklerinin, ben durumlarına, atılganlık ve uyum düzeylerine etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Atasoy, F. S. (2019). Genç amatör futbolcuların transaksiyonel analize dayalı ego durumları ve takım mevkileri bağdaşım düzey-lerinin performansları ile ilişkisi: Samsun ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü, Samsun.
  • Baştuğ, G. (1993). Histerik kadınların ve eşlerinin kendilerini ve birbirlerini algılamalarının karşılaştırılması (TA Ego Durumları bakımından). Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Berne, E. (2015). İnsanların Oynadığı Oyunlar. (Çev. Handan Ünlü Haktanır), İstanbul: Koridor Yayıncılık.
  • Stewart, I., & Joines V. (2017). Günümüzde TA, Transaksiyonel Analiz’e Yeni Bir Bakış. (Çev. Edt. Füsun Akkoyun), Ankara: Eksi Kitaplar.
  • Canan, F., & Ataoğlu, A. (2010). Anksiyete, depresyon ve problem çözme becerisi algısı üzerine düzenli sporun etkisi. Anato-lian Journal of Psychiatry, 11, 38-43.
  • Çam, S. (1995). Öğretmen adaylarının ego durumları ile problem çözme becerisi algısı ilişkisinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, 6.
  • Demircan, Y. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin, problem çözme becerileri karar verme stilleri ve örgütsel bağlılık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Deniz, M. E. (2002). Üniversite öğrencilerinin karar verme stratejileri ve sosyal beceri düzeylerinin TA- baskın ben durumları ve bazı özlük niteliklerine göre karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Erdoğan, N., & Kocaekşi, S. (2015). Elit sporcuların sahip olması gereken psikolojik özellikler. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 57-64.
  • Ferah, D. (2000). Kara harp okulu öğrencilerinin problem çözme becerilerini algılamalarının ve problem çözme yaklaşım biçim-lerinin cinsiyet, sınıf, akademik başarı ve liderlik yapma açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacet-tepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gülşen, D. (2008). Farklı lig düzeyinde oynayan futbolcuların oynadıkları mevkilere, öğrenim durumu ve spor yaşlarına göre problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Harris, T. (2018). Ben OK'im Sen OK'sin. (Çev. Edt. Muzaffet Şahin), İstanbul: Okuyan Us Yayıncılık.
  • Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66-75.
  • İkizler, H. C., & Karagözoğlu, C. (1993). Sporda Başarının Psikolojisi. İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • İnce, G., & Şen, C. (2006). Adana İl’inde deplasmanlı ligde basketbol oynayan sporcuların problem çözme becerilerinin belir-lenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 5-10.
  • Karasar, N. (2006 ). Bilimsel aştırma Yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
  • Oğuzkan, F. (1989). Orta Dereceli Okullarda Öğretim. Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Öztürk, A., Bayazıt, B., & Gencer, E. (2016). Judocuların problem çözme becerilerinin ve sportif güven düzeylerinin incelenme-si (Trabzon olimpiyat hazırlık merkezi örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 145-151.
  • Pulur, A. Karabulut, E. O., & Koç, H. (2012). Farklı branşlardaki üst düzey üniversiteli sporcuların problem çözme becerilerinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-6.
  • Savaşır, I., & Şahin, N. H. (1997). Bilişsel ve davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psiko-loglar Derneği Yayınları.
  • Sahin, N., Sahin, N. H., & Heppner, P. P. (1993). Psychometric properties of the problem solving inventory in a group of Tur-kish university students. Cognitive Therapy and Research, 17(4), 379-396.
  • Solomon, C. (2003). Transactional analysis theory: The basics. TAJ., 33(1), 15-22.
  • Taylan, S. (1990). Heppner’in Problem Çözme Envanteri’nin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Thornton, S. (1998). Çocuklar Problem Çözüyor. (Çev: Özlem Kumrular), İstanbul:Gendaş yayınları.
  • Yiğiter, K. (2012). Rekreatif etkinliklerin üniversite öğrencilerinde algılanan problem çözme becerisi ve benlik saygısı düzeyleri-ne etkisi. Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yıldız, M. (2008). Farklı liglerde yer alan futbolcuların kişilik tipleri ile sürekli öfke-öfke ifade tarzlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Vedat Erim This is me 0000-0003-4548-0047

Fatih Samet Atasoy

Soner Çankaya This is me 0000-0001-8056-1892

Publication Date March 20, 2020
Acceptance Date October 7, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Erim, V., Atasoy, F. S., & Çankaya, S. (2020). Masa Tenisi Sporcularının Problem Çözme Becerileri İle Ego Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Türkiye Masa Tenisi Federasyonu Süper Lig Örneği. Kastamonu Education Journal, 28(2), 947-957. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3910

10037