Araştırmanın amacı, Türkiye süper liginde müsabık masa tenisi sporcularının problem çözme becerileri ile ego durumları ara-sındaki ilişkiyi bazı değişkeler açısında incelemektir. Araştırma evrenini 2018-2019 sezonunda Türkiye Masa Tenisi Federasyonu Süper Ligi’nde müsabık sporculardan (n=70) oluşmaktadır. Tüm sporcular ulaşılabilir olması ve evreni oluşturan sporcu sayısının sınırlı olması (az) nedeni ile çalışmada tam sayım tekniği kullanılmıştır. Araştırmada sporcuların ego durumlarını belirlemek için geçerlilik, güvenirlilik ve standardizasyonu yapılmış “Ego Durumları Ölçeği”, Problem çözme becerilerini belirlemek için geçerli-lik ve güvenirliliği yapılmış “Problem Çözme Envanteri” ve onların demografik ve sporcu özelliklerine ait bilgileri elde etmek için “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan sporcuların eğitimi, cisiyet ve milli sporcu olup olmamalarına göre spor-cuların ego durumlarına ait (Eleştirel Ebeveyn, Koruyucu Ebeveyn, Yetişkin, Doğal Çocuk ve Uygulu Çocuk) toplam puanlar ara-sındaki farklılıklar Tek Yönlü Varyans Analizi (One-way ANOVA) ve Tukey çoklu karşılaştırma testi ile analiz edilmiştir. Sporcula-rın problem çözme becerileri ile onların ego durumları arasındaki ilişki ise Pearson korelasyon katsayısı ile incelenmiştir. Araştır-mada masa tenisi sporcularının Y ve DÇ ego durumlarının ile AY ve KY alt boyutları arasında bir pozitif bir ilişki içinde olduğu tespit edilmiştir. Bu, masa tenisi sporunun sporcuları üzerindeki bir etkisi olarak görülebilir. Fakat kuramsal temel açısında çelişki-li bir durumun göstergesi olduğunun da altını çizmek gerekir.
The aim of this study is to examine the relationship between problem solving skills and ego states of table tennis athletes in Turkish super league in terms of some variables. Population consists of athletes in Turkish Table Tennis Federation Super League during the 2018-2019 season (n = 70). Total population sampling method was used since all athletes were available and number of athletes was limited. “Ego States Questionnaire” was used to find out ego states, “Problem Solving Inventory” was used to find out problem solving skills and “Personal Information Form” was used for demographic and sporting information. Differences between total scores of athletes’ ego states (critical parent, nurturing parent, adult, free child and adapted child) according variables of educational status, gender and being a national team athlete were analysed with One-way ANOVA and Tukey multiple comparison test. Correlation between athletes’ problem solving skills and ego states was analysed with Pearson correlation coefficient. A and FC ego states of athletes were found to be positively correlated with IS and AS sub-dimensions. This can be an effect of table tennis sport on athletes. However, it should be emphasized that it is an indicator of a negative situation in terms of theoretical basis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Acceptance Date | October 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |