The aim of this study is to determine the level of vocational high school students' learning responsibility. Learning Responsibility Scale (SCQ) was used for collection of data. The study, which designed as survey model, participants consisted of 205 vocational high schools students. During the data analysis, mean, standard deviation, t-test and the one way Anova were used. As a result of the research; it was determined that students' learning responsibility level was above the average of scale. At the same time, it was determined that the students' learning responsibility scores did not differ statistically according to students' gender, class levels and place of residence. In addition, it was determined that the students' learning responsibility and its sub-dimensions scores in terms of the vocational high schools they were studying differed significantly in favor of the students of the Reyhanlı Social Sciences Vocational High School and Antakya Vocational High School.
Bu çalışma, meslek yüksekokulu öğrencilerinin öğrenme sorumluluk düzeylerini belirlemeyi amaçlamıştır. Veriler Öğrenme Sorumluluğu Ölçeği ile toplanmıştır. Tarama modelindeki araştırmanın örneklemini 205 meslek yüksekokulu öğrencisi oluşturmaktadır Veriler ortalama, standart sapma, t-testi, ANOVA ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; öğrencilerinin öğrenme sorumluluğu düzeylerinin ölçek orta değerinin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin öğrenme sorumluluk puanlarının öğrencilerin cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine ve ikamet ettikleri yerlere göre istatistiksel olarak farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin öğrenim gördükleri okullara göre öğrenme sorumluluğu ve alt boyut puanları bakımından Reyhanlı Sosyal Bilimler MYO ve Antakya Meslek Yüksekokulu öğrencileri lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |