Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerilerinin cinsiyet, anne-baba tutumları ve bilişsel esneklik düzeylerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek ve anne-baba tutumu ve bilişsel esneklik ölçekleri alt boyutlarının, sosyal problem çözme üzerindeki yordayıcılığını belirlemektir. Bu amaçla 574 üniversite öğrencisine Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Problem Çözme Envanteri- Kısa Formu (SPÇE-KF), Anne-Baba Tutum Ölçeği (ABTÖ) ve Bilişsel Esneklik Envanteri (BEE) uygulanmıştır. İstatistiksel analiz için, Bağımsız Gruplar İçin T Testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre probleme olumsuz yönelimin, demokratik, koruyucu ve otoriter anne baba tutumunun cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Sosyal Problem Çözme Envanterinden alınan toplam puanlar ve yordayıcı değişkenlerden Anne-Baba Tutum Ölçeği alt boyutları, Bilişsel Esneklik Envanteri alt boyutları arasında anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür. Sosyal problem çözme becerisinin; demokratik anne baba tutumu, otoriter anne baba tutumu, bilişsel esneklik alt boyutları olan alternatifler ve kontrol tarafından yordandığı görülmüştür. Sosyal problem çözme envanteri toplam puanına ilişkin toplam varyansın %46’sı bağımsız değişkenler tarafından açıklanmaktadır.
The aim of this study is to determine whether social problem-solving skills and perceived parental attitudes and cognitive flexibility levels differ according to gender, to examine the relationships between these variables and to determine the level of predicting the social problem-solving skill of university students by parental attitude and cognitive flexibility. For this purpose, data was obtained by applying Personal Information Form, Social Problem-solving Inventory-Short Form (SPÇE-KF), Parental Attitude Scale (ABTÖ), Cognitive Flexibility Inventory (BEE) to 574 university students. For statistical analysis, Independent Groups T Test, the Pearson Product-Moments Correlation Analysis, Multiple Hierarchical Regression Analysis were used. According to the results of the study, it was seen that the negative orientation to the problem, democratic, protective and authoritarian parental attitude mean scores were significantly different by gender. Significant correlations were found between the total scores from the Social Problem-solving Inventory and the predictive variables Parental Attitude Scale sub-dimensions and the Cognitive Flexibility Inventory sub-dimensions. Democratic parental attitude, authoritarian parental attitude, cognitive flexibility sub-dimensions which are alternatives and control are significant predictors of social problem-solving total score. Independent variables explain 46% of the total variance related to social problem-solving inventory total score.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Acceptance Date | August 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |