This study aims to investigate the images of teacher candidates about mathematics and variables affecting images. The study used the partial mixed concurrent quantitative dominant status design. Participants were 424 teacher candidates. Data were collected by using mathematics image survey for teacher candidates, mathematics attitude scale and mathematics achievement test. For analyses of data, themes and codes were identified for qualitative data; percentages, MANOVA, chi-square and correspondence analysis were used for quantitative data. Mathematics success and attitudes varied significantly with respect to program type. These didn’t vary significantly based on year of study. The word “mathematics” was mostly associated by teacher candidates with the most common mathematics topics. These didn’t vary significantly with respect to program of study. On the other hand, year of study caused a significant difference in these associations, and was related with mathematics achievement and attitude. Considering their associations of “mathematics”, teacher candidates most frequently mentioned life. While these didn’t vary significantly based on program type or year of study, no relationship was found between mathematics achievement and mathematics attitudes. When asked the reasons for their associations of “mathematics”, teacher candidates most commonly mentioned their feelings for mathematics. While these didn’t vary significantly with respect to year of study, they varied significantly with respect to program type. They were found to be related with achievement and attitudes.
academic achievement preservice teacher education pre-service teacher education curricula image of mathematics attitude
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının matematiğe yönelik imajlarını ve bu imajları etkileyen değişkenleri incelemektir. Araştırmada kısmi karma eşzamanlı nicel baskın statülü desen kullanılmıştır. Araştırmaya 424 öğretmen adayı katılmıştır. Verileri toplama sürecinde öğretmen adaylarına yönelik imaj anketi, matematiğe yönelik tutum ölçeği ve temel matematik başarı testi kullanılmıştır. Verilerin içerik analizinde, nitel veriler için temalar ve kodlar belirlenerek yüzde verilmiş; nicel veriler içinse MANOVA, kay-kare ve uyum analizi testleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre matematik başarısı ve tutum puanları farklı program türlerine göre farklılaşırken, sınıf düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmamaktadır. “Matematik” sözcüğü denildiğinde öğretmen adaylarının ilk akıllarına gelenler matematik konuları olmuştur. Cevaplar karşılaştırıldığında gruplar arasında; farklı program türlerine göre anlamlı bir farklılık çıkmazken, sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık çıkmıştır. Matematiğe yönelik tutum ve akademik başarı testi puanları ile verilen cevaplar arasındaki ilişki düzeyi ise anlamlıdır. “Matematik” sözcüğünü neye benzettikleri sorulduğunda ise, öğretmen adayları en çok hayata dair konulara değinmişlerdir. Cevaplar gruplar arasında farklı program türleri ve sınıf düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermezken matematiğe yönelik tutum ve akademik başarı testi puanları ile de ilişkili çıkmamıştır. Benzetme nedenleri ise en çok matematiğe yönelik duygu durumları ile ifade edilmiştir. Verilen cevaplar istatistiksel olarak; farklı sınıf düzeylerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmazken; farklı program türlerine göre anlamlı bir şekilde farklılık göstermektedir. Aynı zamanda cevaplar ile matematiğe yönelik tutum ve akademik başarı testi puanları arasındaki ilişki anlamlıdır.
akademik başarı hizmet öncesi öğretmen eğitimi hizmet öncesi öğretmen eğitimi programları matematiğe yönelik imaj tutum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2020 |
Acceptance Date | May 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |