Research Article
BibTex RIS Cite

Önleyici Sınıf Yönetimi Eğitim Programının Kaynaştırma Uygulaması Yürütülen Sınıflardaki Öğrencilerin Ders Dışı Davranışları Üzerindeki Etkisi

Year 2021, , 149 - 158, 30.11.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.795410

Abstract

Bu çalışmada, kaynaştırma uygulaması yürütülen ilkokul sınıflarında çalışan sınıf öğretmenlerine verilen sınıf yönetimi eğitiminin öğrencilerin ders dışı davranışları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın katılımcıları, Eskişehir il merkezinde bulunan devlete bağlı bir ilkokulda, sınıfında özel gereksinimli öğrenci bulunan 18 sınıf öğretmeni ve bu sınıflarda öğrenim gören öğrencilerdir. Çalışmada, tek grup ön test-son test desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Güner-Yıldız ve Elmas (2019) tarafından geliştirilen Ders Dışı Öğrenci Davranışları Gözlem Formu ve Güner (2010) tarafından geliştirilen Sınıf Yönetimi Bilgi Testi ile toplanmıştır. Katılımcı öğretmenlere Önleyici Sınıf Yönetimi Eğitim Programı (ÖSYEP) ile eğitim verilmiş; eğitimin ardından katılımcı öğretmenlerin sınıflarında ÖSYEP eğitimi sırasında verilen bilgilerin uygulanmasına yönelik gözlemler yapılarak sınıf öğretmenlerine sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin dönüt verilmiştir. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin ÖSYEP ile sınıf yönetimi eğitimi ve sınıf yönetimleriyle ilgili dönüt almalarının etkili sınıf yönetimi stratejilerine ilişkin bilgilerini arttırdığını ve sınıflarındaki öğrencilerin ders dışı davranışlarını azalttığını ortaya koymuştur.

References

  • Amato-Zech, N., Hoff, K., & Doepke, K. (2006). Increasing on‐task behavior in the classroom: Extension of self‐monitoring strategies. Psychology in the Schools. 43(2), 211-221. 10.1002/pits.20137.
  • Baker, J. A., Clark, T. P., Maier, K. S., & Viger, S. (2008). The differential influence of instructional context on the academic engagement of students with behavior problems. Teaching and Teacher Education, 24, 1876-1883.

The Effect of Proactive Classroom Management Training Program on Off-Task Behaviors of Students in Inclusive Classrooms

Year 2021, , 149 - 158, 30.11.2021
https://doi.org/10.24106/kefdergi.795410

Abstract

This study investigated the effect of classroom management training provided to teachers employed in inclusive primary school classrooms on students’ off-task behaviors. Study participants were composed of 18 teachers who taught special needs students in a primary school in the city center of Eskişehir and their students. One-group pretest-posttest design was used in the study. Study data were collected with the Student Off-Task Behavior Observation Form developed by Güner-Yıldız and Elmas (2019) and the Classroom Management Knowledge Test developed by Güner (2010). Participating teachers were trained with the Proactive Classroom Management Training Program (PCMTP) followed by feedback on their classroom management practices based on observations regarding the implementation of the information provided during the PCMTP in their classrooms. The findings revealed that classroom management training with PCMTP and feedback on teachers’ classroom management skills increased their knowledge of effective classroom management strategies and reduced the off-task behaviors of students in their classrooms.

References

  • Amato-Zech, N., Hoff, K., & Doepke, K. (2006). Increasing on‐task behavior in the classroom: Extension of self‐monitoring strategies. Psychology in the Schools. 43(2), 211-221. 10.1002/pits.20137.
  • Baker, J. A., Clark, T. P., Maier, K. S., & Viger, S. (2008). The differential influence of instructional context on the academic engagement of students with behavior problems. Teaching and Teacher Education, 24, 1876-1883.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Nevin Güner Yıldız 0000-0002-9135-6429

Turgut Bahçalı 0000-0001-8936-3972

Esra Akın 0000-0002-7414-1207

İsmail Okatan This is me 0000-0002-5130-3744

Publication Date November 30, 2021
Acceptance Date April 14, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Güner Yıldız, N., Bahçalı, T., Akın, E., Okatan, İ. (2021). The Effect of Proactive Classroom Management Training Program on Off-Task Behaviors of Students in Inclusive Classrooms. Kastamonu Education Journal, 29(4), 149-158. https://doi.org/10.24106/kefdergi.795410