Research Article
BibTex RIS Cite

Olmaktan Korktuğum Yerdesin: Genç ve Orta Yetişkin Öğretmenlerde Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Mükemmeliyetçiliğin Dolaylı Utanmayı Yordama Gücü

Year 2020, , 1967 - 1976, 30.09.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.4108

Abstract

Özellikle günümüzde birçok kişinin yaşadığı bir duygu olan dolaylı utanma, kısaca bireyin başka biri için yaşadığı utanma olarak tanımlanabilir. Birçok kişinin yaşadığı bir duygu olarak çok az araştırmaya konu olması bakımından araştırılması önemli bir kavramdır. Bu çalışmanın amacı genç ve orta yetişkin öğretmenlerde (N=262), olumsuz değerlendirilme korkusu ve mükemmeliyetçiliğin dolaylı utanmayı yordama gücünü incelemektir. Bu doğrultuda gerçekleştirilen çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre mükemmeliyetçilik ve olumsuz değerlendirilme korkusu birlikte dolaylı utanmadaki değişikliğin %16‘sını anlamlı şekilde yordamaktadır. Beta katsayılarına bakıldığında her iki değişkenin de dolaylı utanmayı manidar şekilde yordamasına ek olarak olumsuz değerlendirilme korkusunun mükemmeliyetçiliğe göre dolaylı utanmanın daha önemli yordayıcısı olduğu görülmektedir (β=0,278, p<.05). Demografik değişkenler üzerinden yapılan t testi sonuçlarına göre genç ve orta yetişkinlerin dolaylı utanma düzeylerinde anlamlı bir farklılık olduğu ve bu farklılığın orta yetişkinlerin lehine olduğu, çocuk sahibi olma durumuna göre ise çocuk sahibi olan bireylerin çocuk sahibi olmayanlara göre anlamlı şekilde dolaylı utanma düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular literatür eşliğinde tartışılmıştır.

References

  • Alden, L. E., Teschuk, M. & Tee, K. (1992). Public self-awareness and with drawal from social interactions. Cognitive Therapy and Research, 16, 249-267.
  • Aydın, E., Ömür, Y. E. & Argon, T. (2014). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40, 1-12. Doi: 10.15285/EBD.2014409739
  • Bandura, A. & Walters, R. H. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-hall.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Year 2020, , 1967 - 1976, 30.09.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.4108

Abstract

References

  • Alden, L. E., Teschuk, M. & Tee, K. (1992). Public self-awareness and with drawal from social interactions. Cognitive Therapy and Research, 16, 249-267.
  • Aydın, E., Ömür, Y. E. & Argon, T. (2014). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile akademik alanda arzularını erteleme düzeylerine yönelik görüşleri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 40, 1-12. Doi: 10.15285/EBD.2014409739
  • Bandura, A. & Walters, R. H. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-hall.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Müge Yukay Yüksel This is me 0000-0002-7425-2716

Rabia Türkücü This is me 0000-0002-3587-2146

İbrahim Albayrak This is me 0000-0001-7545-8014

Publication Date September 30, 2020
Acceptance Date August 28, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Yukay Yüksel, M., Türkücü, R., & Albayrak, İ. (2020). Olmaktan Korktuğum Yerdesin: Genç ve Orta Yetişkin Öğretmenlerde Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ve Mükemmeliyetçiliğin Dolaylı Utanmayı Yordama Gücü. Kastamonu Education Journal, 28(5), 1967-1976. https://doi.org/10.24106/kefdergi.4108