Bu araştırmanın temel amacı; duygu düzenleme (bilişsel yeniden değerlendirme ve bastırma alt boyutları), erken dönem uyumsuz şemalar, bilişsel esneklik (alternatifler ve kontrol alt boyutları) ve ruminasyon (saplantılı ve derin düşünme alt boyutları) değişkenleri ile oluşturulan yapısal modelin geçerliğinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu; 454 (%63.2 kadın, %36.8 erkek) üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Modelin geçerliği yapısal eşitlik modellemesi analizi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler; Kişisel Bilgi Formu, Duygu Düzenleme Ölçeği, Young Şema Ölçeği Kısa Form-3, Bilişsel Esneklik Envanteri ve Ruminasyon Ölçeği Kısa Formu ile elde edilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi sonucunda; erken dönem uyumsuz şemaların bilişsel esnekliğin alt boyutlarını yordadığı, bilişsel esnekliğin alt boyutlarının ruminasyonun alt boyutlarını yordadığı, ruminasyonun saplantılı düşünme alt boyutunun duygu düzenlemenin alt boyutları olan bilişsel yeniden değerlendirme ve bastırmayı yordadığı, ruminasyonun alt boyutu olan derin düşünmenin ise bilişsel yeniden değerlendirmeyi yordadığı ancak bastırmayı yordamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular erken dönem uyumsuz şemalar etkin hale geldiğinde; bilişsel esnek olma düzeyinin azaldığına, ruminatif düşüncelerin arttığına ve ruminatif düşüncelerin artmasının duyguların düzenlenememesine neden olabileceğine işaret etmektedir. Bireylerin; bilişsel esneklik düzeylerini arttırma, etkili duygu düzenleme stratejilerini kullanma ve ruminatif düşünceyle baş edebilmeleri amacıyla psikoeğitim programları geliştirilebilir.
Purpose: The main purpose of this study was to investigate the validity of the structural model that is composed of the emotion regulation, early maladaptive schemas, cognitive flexibility and rumination.
Design/Methodology/Approach: This study was carried out with 454 students (%63.2 female, %36.8 male). The data used in this study was adopted from Personal Information Form, Young Schema Questionnaire-Short Form 3, Emotion Regulation Questionnaire, Cognitive Flexibility Inventory and short form of Rumination Scale.
Findings: As a result of the structural equation modelling; the participants' early maladaptive schemas were significant predictors of cognitive flexibility's sub dimensions. Cognitive flexibility's sub dimensions predicted the rumination's sub dimensions, rumination's brooding sub dimension were found significant predictor of expressive suppression and cognitive reappraisal which are sub dimensions of emotion regulation and also rumination's reflection sub dimension predicted the cognitive reappraisal but not expressive suppression.
Highlights: When early maladaptive schemas are active, cognitive flexibility level decreases. Therefore, ruminative thoughts increase and these thoughts are unable to regulate emotions. Psychoeducation programs can be developed in order to increase cognitive flexibility levels, use effective emotion regulation strategies and cope with ruminative thinking.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Acceptance Date | March 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |