Bu araştırmanın temel amacı, liselerde görev yapan öğretmenlerin örgütsel destek ve öğretmen liderliği algıları arasındaki ilişkilerin tespit edilmesidir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanmış olan bu araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Hatay ili merkez ilçelerinde bulunan resmi ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Bu evren içerisinden basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilmiş 298 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği” ve “Öğretmen Liderliği Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortamalar, frekans değerleri, yüzde, standart sapma, Kruskal Wallis testi, Mann Whitney U testi, Pearson momentler çarpımı ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, öğretmenlerin örgütsel destek ve öğretmen liderliği algılarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öğretmen liderliğinin meslektaş işbirliği boyutuna dair algıları, kıdem ve eğitim durumu değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Sınavsız öğrenci alan okullarda çalışan öğretmenlerin, yetenek sınavı ile öğrenci alan okullarda çalışan öğretmenlere göre daha yüksek örgütsel destek algısına sahip oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel destek ve öğretmen liderliği algıları arasında orta düzeyde, pozitif anlamlı bir ilişki vardır. Araştırmada, örgütsel desteğin öğretmen liderliğinin kurumsal gelişme, mesleki gelişme ve meslektaş iş birliği alt boyutlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir.
Purpose: The main purpose of this study is to determine the relationship between organisational support and teacher leadership perceptions of high school teachers.
Design/Methodology/Approach: The population of this study, which was designed in the relational screening model, consists of teachers working in state high schools in the central districts of Hatay in the 2018-2019 academic year. 298 teachers were selected through the random selection method. The research data collected by the “Perceived Organisational Support Scale” and “Teacher Leadership Scale” were analysed via arithmetic means frequency values, percentage, standard deviation, Kruskal Wallis test, Mann Whitney U test, Pearson product of moments, and simple linear regression analysis.
Findings: According to the results, it was determined that teachers’ perceptions of organisational support and teacher leadership are high. Teachers’ perceptions of the teacher leadership’s dimension of collaboration with colleagues differ significantly according to seniority and educational status variables. It has been observed that teachers working in schools accepting students without examination have a higher perception of organisational support than teachers working in schools that accept students with aptitude tests. There is a moderately positive significant relationship between teachers’ perceptions of organisational support and teacher leadership. The study determined that organisational support is a significant predictor of the sub-dimensions of teacher leadership, institutional development, professional development, and collaboration with colleagues.
Highlights: Teachers who accept students without an exam have a higher perception of organisational support than teachers who accept students with aptitude tests. This shows that the school type is an important variable. In this direction, qualitative studies can be conducted to gain in-depth information on why the perception of organisational support differs according to school types. Considering that organisational support is a predictor of teacher leadership, it can be stated that there is a need for studies to determine the factors affecting teachers’ perceptions of organisational support.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Acceptance Date | October 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |