Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmenlerinin mesleklerine yönelik ve bilimsel tutumlarının hangi düzeyde olduğunu, incelenen tutum değişkenlerinin cinsiyet açısından nasıl değiştiğini ve her iki değişken arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Materyal ve Yöntem: Nicel araştırma yaklaşımına dayalı tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmaya devlet ortaokullarında görev yapan 174 (91 kadın ve 83 erkek) fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Veriler “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” ile “Bilimsel Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca nicel bulguları desteklemek için “Demografik Bilgi Formu” kullanılarak nitel veriler toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi ve Pearson korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Ek olarak, nitel verilerin analizinde betimsel analizi tekniği kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın sonucunda fen bilimleri öğretmenlerinin mesleklerine yönelik yüksek düzeyde olumlu tutuma sahip oldukları ve bilimsel tutumlarının orta seviyede olduğu görülmüştür. Kadın öğretmenlerin mesleklerine yönelik tutumlarının daha olumlu olduğu bulunurken, öğretmenlerin bilimsel tutumları cinsiyet değişkeni açısından değişiklik göstermemiştir. İki tutum değişkeni arasında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Fen bilimleri öğretmenlerinin mesleği seçme nedenleri ağırlıklı olarak öğretmeyi sevme gibi duyuşsal özellikleri içermektedir. Ayrıca katılımcıların hizmetiçi eğitimlere katılım oranının yüksek olduğu ancak bilimin doğası, bilim tarihi ya da felsefesi gibi bilimsel tutumlarını geliştirmeye yönelik eğitimler almadıkları görülmüştür. Son olarak, TÜBİTAK yayınlarının fen bilimleri öğretmenleri arasında popüler olduğu bulunmuştur.
Önemli Vurgular: Fen bilimleri öğretmenlerinin mesleklerine yönelik tutumları olumlu olmasına rağmen bilimsel tutumlarının orta seviyede olduğu bulunmuştur. Bilişim Çağı’nda öğretmenlerin bilimsel tutumları, mesleki tutumları kadar önemli bir yere sahiptir. Öğretmenlerin bilimsel tutumlarını geliştirmek için bilimin doğası, tarihi ve felsefesi konularında hizmet içi eğitimler geliştirilebilir, uygulanabilir ve değerlendirilebilir.
öğretmenlik mesleğine yönelik tutum bilimsel tutum görev yapan öğretmenler öğretmen yeterlikleri fen eğitimi
Purpose: The aim of this study is to investigate the level of science teachers’ professional and scientific attitudes, whether these variables differ according to gender and the relationship between two variables.
Design/Methodology/Approach: It is conducted through survey design based on quantitative research. A total of 174 science teachers (91 females and 83 males) working in public middle schools participated. The data were collected using “Attitudes towards Teaching Profession Scale” and “Scientific Attitudes Scale”. Additionally, qualitative data were collected through “Demographic Information Form” to support quantitative findings. Descriptive statistics, independent samples t-test and Pearson correlation analysis techniques were used in quantitative data analysis. Besides, descriptive analysis technique was used to analyze qualitative data.
Findings: Results revealed that science teachers possessed highly positive attitudes towards teaching profession, and their scientific attitudes were at moderate level. While female teachers’ professional attitudes were found to be more positive, scientific attitudes did not change by gender. There was a moderate and positive relationship between two variables. Science teachers choose their profession mainly for affective reasons such as loving teaching. Moreover, although teachers mostly attended in-service training programs, they were not trained on nature, history or philosophy of science to improve scientific attitudes. Finally, it was discovered that TUBITAK publications were popular among science teachers.
Highlights: Although science teachers possess positive attitudes towards their profession, their scientific attitudes found to be moderate. In the Information Age, scientific attitudes of teachers are of great importance as well as their attitudes towards their profession. In order to support teachers’ scientific attitudes, in-service trainings on the nature, history, or philosophy of science can be developed, implemented, and evaluated.
attitudes towards teaching profession scientific attitudes in-service teachers teaching competencies science education
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Acceptance Date | January 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |