In this research, teacher candidates’ perceptions and sensitivities were determined who were
studied in the first and fourth grade levels in different degree programs. Research was carried
out in the survey model. Teacher candidates’ perceptions and sensitivities of air pollution were
determined with regard scale developed by the Akkurt (2011). The study group, consisted of 273
teacher candidates who have been studying in the Gazi University Faculty of Education. The
scale was administered to the four different degree programs of Primary Classroom Teaching,
Science Teaching, Turkish Language Teaching and Social Studies Teaching. According to the
findings, there was a significant differences between the views of first and fourth grade teacher
candidates and taken an environmental education at the university. Fourth grade teacher
candidates’ and who have taken an environmental education course, their perceptions and
sensitivities of air pollution were determined at a higher level.
Bu araştırmada, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi birinci ve dördüncü sınıf
düzeylerinde farklı lisans programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının hava kirliliğine
ilişkin algılarının ve duyarlılıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi’nde
öğrenim gören 273 öğretmen adayı oluşturmuştur. Öğretmen adaylarının hava kirliliği
algılarına ve hava kirliliğine yönelik duyarlılıklarına ilişkin görüşleri Akkurt (2011) tarafından
geliştirilen ölçekle belirlenmiştir. Ölçek; Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Türkçe
Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği olmak üzere dört farklı lisans programında,
birinci ve dördüncü sınıf düzeylerinde öğrenim gören öğrencilere uygulanmıştır. Araştırma
bulgularına göre, birinci ve dördüncü sınıfta öğrenim gören ve üniversitede çevre eğitimi dersi
alan ve almayan öğretmen adaylarının görüşleri arasında anlamlı farklar olduğu görülmüştür.
Dördüncü sınıftaki öğretmen adayları ile üniversitede çevre eğitimi dersi almış olan öğretmen
adaylarının hava kirliliğine ilişkin algı ve duyarlılıklarının daha yüksek düzeyde olduğu
belirlenmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | February 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |