The purpose of this study is to present the perception and understanding of the individuals who
shared photographs with the hashtag childhood (#childhood) on social networking site towards
childhood. For that reason, a social media website was chosen and what images and emotions
the users who shared photographs with #childhood attribute to childhood was examined. In this
qualitative study, online data collection method was utilized. The sampling materials chosen in
the study were 400 photographs shared with #childhood in different months in the years 2014
and 2015 on the related social media website. The obtained data was analysed through content
analysis method. Examining all the data, possible categories and codes were formed. Categories
were formed under two titles: “Images attributed to Childhood” and “Expressions/Emotions
attributed to Childhood”. In the former category, the most shared images were observed as food,
games and toys peculiar only to childhood. In the latter category, the users were seen expressing
their longings for their childhood years and highlighting how their childhood was different from
the childhood in today’s world and stressing how childhood has changed over time.
Bu çalışmanın amacı, bir sosyal paylaşım sitesinde çocukluk konu etiketiyle fotoğraf
paylaşan kişilerin çocukluk anlayışlarını ortaya koymaktır. Bu amaçla, fotoğraf yayını yapılan
bir sosyal paylaşım sitesi belirlenmiş ve çocukluk konu etiketiyle fotoğraf paylaşan kişilerin
çocukluğa atfettikleri imgelerin ve duyguların neler olduğu incelenmiştir. Nitel bir çalışma olan
bu araştırmada çevrimiçi bilgi toplama yönteminden yararlanılmıştır. Çalışma materyalini,
belirlenen sosyal paylaşım sitesinde 2014-2015 yıllarının farklı aylarında çocukluk konu
etiketiyle yayınlanan 400 fotoğraf oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin analizi içerik analizi
yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Tüm veriler incelenerek kategoriler ve kodlar çıkarılmıştır.
Kategoriler “Çocukluğa atfedilen imgeler” ve “Çocukluğa atfedilen sözcükler/duygular” olmak
üzere iki başlık altında ele alınmıştır. Çocukluğa atfedilen imgelerde kişilerin en çok çocukluk
dönemlerine özgü yiyecekleri ve oynadıkları oyunlarla oyuncakları paylaştıkları görülmüştür.
Çocukluğa atfedilen sözcükler ve duygularda ise kişilerin en çok çocukluğa karşı özlem
duydukları ve çocukluk yaşantılarının zaman içerisinde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Acceptance Date | October 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |