The purpose of this study was to investigate the effects of basketball classes taught through
different education models on psychomotor achievement skills of students. The research
was designed as a real experiment model utilizing pre-test/post-test modal group approach.
The sample of the research was composed of 1st year male students of School of Physical
Education and Sport, Department of Physical Education Teaching at Gazi University in the
fall semesters of 2013-2014 and 2014-2015 academic years which were randomly chosen
among the students studying in the same academic year (ie. 30 participants were chosen from
each academic year ). The total number of student who participated in the study were 60 .The
students studying in the Department of Physical Education Teaching in the fall semester of
2013-2014 educational year were assigned as Modal 1 group and taught with Sports Education
Model and the 30 participants selected among the first year student’s of the fall semester
of 2014-2015 academic year in the same manner were assigned as Modal 2 group and taught
with Direct Instruction Model. Both groups were given the observations forms which cover all
the topics of the basketball course developed by Savaş (2014) based on the experts opinions in
order to identify the development of students in the psychomotor domains both at the beginning
and end of the study. The data collected were statistically evaluated by the use SPSS 15.0
package program with a significance level of 0.05 . The inter group development of Moda2 and
Modal 1 groups were determined by the of arithmetic means, standard deviation and paired
sample t-test.
The analyses of the independent groups were carried out employing arithmetic means,
standard deviation and independent groups t-test. As a result there were statistically significant
differences observed in favor of the modal 2 group in psychomotor domain achievement levels.
Bu çalışma, farklı öğretim yöntemleri ile işlenen basketbol dersinin öğrencilerin varsa, psikomotor alan erişi düzeylerine etkisinin olup olmadığını tespit etmek amacıyla planlanmıştır. Araştırma, gerçek deneme modellerinden ön test-son test model 2 gruplu model kullanılarak desenlemiştir. Araştırmanın örneklemi; 2013-2014 ve 2014-2015 öğretim yılı güz döneminde Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören ve basketbol dersi alan 60 kişilik erkek öğrenciden oluşturulmuştur. Bir grup, Spor Eğitim Modelinin uygulanacağı model 1 grubu; 2014-2015 öğretim yılı güz dönemi öğrencilerinden bir grup da Doğrudan Eğitim Modelinin uygulanacağı model 2 grubu olarak belirlenmiştir. Çalışmanın yönteminde, model 1 ve model 2 gruplarındaki öğrencilerin psikomotor alan gelişimlerini belirlemek amacı ile işlenecek basketbol konularına ilişkin temel basketbol hareketlerinin içerisinde yer aldığı Yrd. Doç. Dr. Seyfi SAVAŞ tarafından geliştirilen gözlem formundan çalışmanın başında ve sonunda olmak üzere yararlanılmıştır. Oluşturulan gözlem formları 5’li Likert tipinde oluşturulmuş ve gözlem formlarında 0- 4 puan arasında yapılan puanlamaya göre, sıfır puan “gözlenmedi”, 1 puan “zayıf”, 2 puan “orta”, 3 puan “iyi”, 4 puan ise “çok iyi” şeklinde puanlanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Model 2 ve model 1 gruplarının kendi içindeki gelişimlerini belirleyebilmek için; bağımlı ve bağımsız değişkenler arası aritmetik ortalama, standart sapma ve bağımlı gruplar içint testinden yararlanılmıştır. Model 2 ve model 1 gruplarının erişi değerleri arasında fark olup olmadığının belirlenmesi için; aritmetik ortalama, standart sapma ve bağımsız gruplar t testinden faydalanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; model 1 ve model 2 grubu SPSS 15.0 paket programı kullanılmış ve istatistiksel öğrencilerinin psikomotor alana ait erişi düzeyleri arasında model 2 grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark elde edilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Acceptance Date | May 12, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 1 |