The aim of this study is to determine the opinions of academic and administrative staff
towards Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Examination (ALES). 154
personnel from Karamanoğlu Mehmetbey University joined to the study. In the study carrying
out on survey model, a 24-question survey has been developed to gather the data. For validity
and reliability of the questionnaire, pre-application was done. Expert opinions were got for
content validity and item factor analysis were done for construct validity. The Cronbach’s Alpha
co-efficient of the survey has been found .869.The results of the survey revealed that there are
significant differences of participants’ opinions towards ALES in terms of gender and types of
mission, graduated program and score.
Bu araştırmanın amacı, üniversitelerde görev yapmakta olan akademik ve idari personelin
ALES’e yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmaya Karamanoğlu Mehmetbey
Üniversitesi’nden 154 kişi katılmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen bu çalışmada,
verilerin toplanması için 24 soruluk bir anket geliştirilmiştir. Anketin geçerlik ve güvenirliğini
sağlamak için pilot uygulama yapılmıştır. Kapsam geçerliği için uzman görüşleri alınmış,
yapı geçerliği için ise madde faktör analizleri yapılmıştır. Anketin Cronbach’s Alpha katsayısı
.869 bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların cinsiyetleri, görev çeşitleri,
mezun oldukları program türü ve ALES’te kullandıkları puan türü açısından ALES’e yönelik
görüşlerinde anlamlı farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Acceptance Date | May 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 2 |