Bu çalışmada, ilk yıl mimarlık öğrencilerinin bilişsel stilleri ile görsel uzamsal zekâları
arasındaki ilişki incelenmektedir. Öğrencilerin bilişsel stilleri, Düşünme Stilleri Envanteri’nin
“seviyeler” boyutu kullanılarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin 2 ve 3 boyutlu algı becerileri,
3 boyutlu objelerin izdüşüm ve perspektif çizimleri ile ilgili bir dizi soruyu yanıtlamada
gösterdikleri performanslarına bağlı olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin soruları yanıtlamadaki
performansları ile bilişsel stilleri arasında önemli ölçüde bağlantı olduğu görülmüştür. Ayrıntıcı
bilişsel stile sahip öğrencilerin uzamsal algı becerilerinin bütüncü bilişsel stile sahip olanlara
göre daha gelişmiş olduğu tespit edilmiştir.
Mimari Tasarım Eğitimi Bilişsel Stil İlk Yıl Mimarlık Eğitimi Düşünme Stilleri Envanteri Görsel Uzamsal Zeka
This paper investigates the relationship between the cognitive styles and visual spatial
intelligence of freshman students of architecture. Cognitive styles of the students were
determined using the “levels” dimension of the Thinking Styles Inventory. The assessment of
the 2D and 3D perception skills of the students was based on their performance in answering
a series of questions on 3D projections and perspective drawings. The performance of students
at answering the questions was found to be significantly related to their cognitive styles. The
students with local cognitive style were found to have more advanced spatial perception skills
in comparison to the students with global cognitive style.
Architectural Design Education Cognitive Style First Year Architecture Education Thinking Styles Inventory Visual Spatial Intelligence.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Acceptance Date | July 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 2 |