Research Article
BibTex RIS Cite

Congress Of Moral Education and Its Reflection In Press

Year 2017, Volume: 25 Issue: 2, 821 - 848, 15.03.2017

Abstract

This study aimed to deal with the Congress of Moral Education, which was held in Ankara
between 23-29 April 1951 under the leadership of the National Association of Teachers’
Associations of Turkey. Moreover, study also investigated purpose, organizers, conclusions,
the topics addressed in the Congress and the reflections of the congress in the press. Historical
research method was used in the study. Data included the news and letters that were collected
from the newspapers (Cumhuriyet, Ulus, Vatan, Zafer, Akşam, Yeni Sabah, Son Posta, Vakit,
Milliyet) published between April 23 and April 29, 1951 and from the ones that were issued 30
days before and after the congress. In addition, the brochure containing the reports prepared
by the Congress Science Committee has been examined. Data analysis conducted through
descriptive analysis and document analysis techniques. According to the results of the research,
the most news topics related to the Congress were the opening of the Congress, procedural discussions, coeducation, faculty of theology and religion education, university autonomy, and
the items related to the clothes of the girls worn during the May 19 The Commemoration of
Atatürk Youth and Sports Day. It was also found that there was intense debate in the Congress
and the discussions continued after the congress was over. 

References

  • Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000-M.S. 2015, Ankara: Pegem Akademi
  • Akşam, Cumhuriyet, Milliyet, Son Posta, Ulus, Vakit, Vatan, Yeni Sabah, Zafer Gazeteleri
  • Ata, B. (2008). 1943’teki İkinci Milli Eğitim Şurasının Tarih Eğitimi Kararlarından Birinin Uygulanması: Bir Histomap’in Yapım Öyküsü, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8 (2), s.335-353.
  • Best, J.W. (1970). Research in Education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. NY: Routledge.
  • Çakmak, F. (2007). Kuruluşundan Kapatılışına Kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi İçerisinde Köy Enstitülerine Yönelik Muhalefet, ÇTTAD, VI/15, s. 221-250.
  • Demokrat Parti Tüzük ve Program (1949). Demokrat Parti Tüzük ve Program (İkinci Büyük Kongrede Kabul Edilmiştir), Ankara: Doğuş Matbaası.
  • Güven, İ. (2014). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegem Akademi
  • Hill, J.E. ve Kerber, A. (1967). Models, Methods and Analytical Procedures in Educational Research. Detroit, MI:Wayne State University Press.
  • İnuğur, N. (1992). Türk Basın Tarihi (1919-1989), İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Kamer, S. T. (2013). Türk Eğitim Sisteminde Karma Eğitime İlişkin Fikirler, Tartışmalar ve Uygulamalar (1908–1950), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, U. (2013). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Osmanlı’da Ahlâk Eğitimi, İstanbul: DEM Yay.
  • Kesgin, S. (2011). Cumhuriyet Dönemi Örgün Eğitim Kurumlarında Ahlak Eğitimi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52:1, s. 209-238.
  • Kesgin, S. (2015). Cumhuriyet Dönemi Ahlak Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme ve Öneriler, Eğitim ve Ahlak Şûrası, Ankara: Hermes Ofset, s.164-203.
  • Koç, Y. (2006). TÖS (Anti-Emperyalist, Ulusalcı, Emekten Yana Öğretmen Örgütü), Ankara: Ulusal Eğitim Derneği Yayınları.
  • MEB, II. Millî Eğitim Şûrası, Erişim tarihi: Eylül 2016,
  • http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_09/05093852_2_sura.pdf
  • Öymen, M. R. (1955). Bugünün Ahlak Terbiyesi Meseleleri, İstanbul: Matbaacılık Okulu.
  • Payne, G. and Payne, J. (2004). Key Concepts in Social Research. London: Sage Publications.
  • Şahin, M. C. (2012). Demokrat Parti Dönemi Türkiye’sinde Din, Siyaset ve Eğitim İlişkileri, Toplum Bilimleri Dergisi, 6(12), s.31-54
  • Taşdöven, Z. (2013). Demokrat Parti Dönemi Eğitim Anlayışı (1950-1960). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • TBMM. (2013). Hükümetler-Programları ve Genel Kurul Görüşmeleri Cilt 2 (22 Nisan 1950-20 Kasım 1961). Haz. İrfan Neziroğlu-Tuncer Yılmaz, Ankara: TBMM Yayınları
  • TBMM Tutanak Dergisi, (1951). Dönem 9, Cilt 1, Erişim Tarihi: Ekim 2016
  • https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d09/c009/tbmm09009101.pdf
  • TBMM Tutanak Dergisi, (1952). Dönem 9, cilt 17, Erişim Tarihi: Ekim 2016
  • https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d09/c017/tbmm09017006.pdf
  • Türkiye Öğretmen Dernekleri Milli Birliği (TÖDMB). (1951). Ahlak Terbiyesi Kongresi 23 Nisan 1951, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Ulusoy, K. (2007). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Tarih ve Ahlâk Eğitimi İlişkisi Üzerine Görüşleri (Sakarya İl Örneği), Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:5, Sayı:13, s.155-177.
  • Yazıcı, A. (2010). Türkiye’de Azınlık, Yabancı ve Türk Özel Okulları (1950–1960), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, H. (2013). Türkiye’de Öğretmen Örgütlenmeleri (1960-1980). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldız, N. (1996). Demokrat Parti İktidarı (1950-1960) ve Basın, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt:51, Sayı:1, s.481-505.
  • Yinilmez Akagündüz, S. (2016). Türkiye'de Ahlak Eğitimi Üzerine Bir İnceleme, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Ahlâk Terbiyesi Kongresi ve Basına Yansımaları

Year 2017, Volume: 25 Issue: 2, 821 - 848, 15.03.2017

Abstract

Bu çalışmada DP iktidarında 23-29 Nisan 1951 tarihleri arasında Türkiye Öğretmen
Dernekleri Milli Birliği öncülüğünde Ankara’da toplanan Ahlak Terbiyesi Kongresi ele
alınmıştır. Çalışmada Ahlak Terbiyesi Kongresi’nin düzenlenme amacı, düzenleyicileri,
Kongrede ele alınan konular ve tartışmaların basına yansımaları incelenmiştir. Çalışmada
tarihsel araştırma yöntemi kullanılmış olup araştırma verileri Cumhuriyet, Ulus, Vatan, Zafer,
Akşam, Yeni Sabah, Son Posta, Vakit, Milliyet gazetelerinde Ahlak Terbiyesi Kongresi’nin
23-29 Nisan 1951 tarihleri arası ile kongrenin öncesi ve sonrasına ait 30 günlük sürelerde
Kongreye yönelik haberlerin ve yazıların taranması sonucu elde edilmiştir. Ayrıca Kongre İlim
Heyeti tarafından hazırlanan raporların yer aldığı broşür incelenmiştir. Verilerin analizinde
ise betimsel analiz ve doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen
sonuçlara göre, basında Kongreye ilişkin en çok haber yapılan konular Kongrenin açılışı, usul
tartışmaları, karma eğitim, İlahiyat Fakültesi ve din eğitimi, üniversite özerkliği, 19 Mayıs
Bayramında kızların kıyafetlerine ilişkin maddelerdir. Ayrıca Kongrede yoğun tartışmaların
yaşandığı ve Kongre bittikten sonra da yankılarının devam ettiği tespit edilmiştir. 

References

  • Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000-M.S. 2015, Ankara: Pegem Akademi
  • Akşam, Cumhuriyet, Milliyet, Son Posta, Ulus, Vakit, Vatan, Yeni Sabah, Zafer Gazeteleri
  • Ata, B. (2008). 1943’teki İkinci Milli Eğitim Şurasının Tarih Eğitimi Kararlarından Birinin Uygulanması: Bir Histomap’in Yapım Öyküsü, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8 (2), s.335-353.
  • Best, J.W. (1970). Research in Education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. NY: Routledge.
  • Çakmak, F. (2007). Kuruluşundan Kapatılışına Kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi İçerisinde Köy Enstitülerine Yönelik Muhalefet, ÇTTAD, VI/15, s. 221-250.
  • Demokrat Parti Tüzük ve Program (1949). Demokrat Parti Tüzük ve Program (İkinci Büyük Kongrede Kabul Edilmiştir), Ankara: Doğuş Matbaası.
  • Güven, İ. (2014). Türk Eğitim Tarihi, Ankara: Pegem Akademi
  • Hill, J.E. ve Kerber, A. (1967). Models, Methods and Analytical Procedures in Educational Research. Detroit, MI:Wayne State University Press.
  • İnuğur, N. (1992). Türk Basın Tarihi (1919-1989), İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Kamer, S. T. (2013). Türk Eğitim Sisteminde Karma Eğitime İlişkin Fikirler, Tartışmalar ve Uygulamalar (1908–1950), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, U. (2013). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Osmanlı’da Ahlâk Eğitimi, İstanbul: DEM Yay.
  • Kesgin, S. (2011). Cumhuriyet Dönemi Örgün Eğitim Kurumlarında Ahlak Eğitimi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52:1, s. 209-238.
  • Kesgin, S. (2015). Cumhuriyet Dönemi Ahlak Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme ve Öneriler, Eğitim ve Ahlak Şûrası, Ankara: Hermes Ofset, s.164-203.
  • Koç, Y. (2006). TÖS (Anti-Emperyalist, Ulusalcı, Emekten Yana Öğretmen Örgütü), Ankara: Ulusal Eğitim Derneği Yayınları.
  • MEB, II. Millî Eğitim Şûrası, Erişim tarihi: Eylül 2016,
  • http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_09/05093852_2_sura.pdf
  • Öymen, M. R. (1955). Bugünün Ahlak Terbiyesi Meseleleri, İstanbul: Matbaacılık Okulu.
  • Payne, G. and Payne, J. (2004). Key Concepts in Social Research. London: Sage Publications.
  • Şahin, M. C. (2012). Demokrat Parti Dönemi Türkiye’sinde Din, Siyaset ve Eğitim İlişkileri, Toplum Bilimleri Dergisi, 6(12), s.31-54
  • Taşdöven, Z. (2013). Demokrat Parti Dönemi Eğitim Anlayışı (1950-1960). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • TBMM. (2013). Hükümetler-Programları ve Genel Kurul Görüşmeleri Cilt 2 (22 Nisan 1950-20 Kasım 1961). Haz. İrfan Neziroğlu-Tuncer Yılmaz, Ankara: TBMM Yayınları
  • TBMM Tutanak Dergisi, (1951). Dönem 9, Cilt 1, Erişim Tarihi: Ekim 2016
  • https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d09/c009/tbmm09009101.pdf
  • TBMM Tutanak Dergisi, (1952). Dönem 9, cilt 17, Erişim Tarihi: Ekim 2016
  • https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d09/c017/tbmm09017006.pdf
  • Türkiye Öğretmen Dernekleri Milli Birliği (TÖDMB). (1951). Ahlak Terbiyesi Kongresi 23 Nisan 1951, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Ulusoy, K. (2007). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Tarih ve Ahlâk Eğitimi İlişkisi Üzerine Görüşleri (Sakarya İl Örneği), Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt:5, Sayı:13, s.155-177.
  • Yazıcı, A. (2010). Türkiye’de Azınlık, Yabancı ve Türk Özel Okulları (1950–1960), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, H. (2013). Türkiye’de Öğretmen Örgütlenmeleri (1960-1980). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldız, N. (1996). Demokrat Parti İktidarı (1950-1960) ve Basın, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt:51, Sayı:1, s.481-505.
  • Yinilmez Akagündüz, S. (2016). Türkiye'de Ahlak Eğitimi Üzerine Bir İnceleme, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 32 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Tunay Kamer This is me

Ramazan Alabaş

Publication Date March 15, 2017
Acceptance Date January 12, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Kamer, T., & Alabaş, R. (2017). Congress Of Moral Education and Its Reflection In Press. Kastamonu Education Journal, 25(2), 821-848.

10037