This study examines university students’ Facebook addiction in terms of several variables.
The sample consists of 217 students from the departments of Computer Engineering, Computer
Education and Instructional Technologies, Pre-School Education, Primary School Education
and Turkish Education at Kastamonu University. The Facebook Addiction Scale (FAS) was employed for data collection. As the data was normally distributed, independent samples t-test
and one-way ANOVA parametric statistics for analysis. Results show that university students
do not show a tendency to be Facebook addicts in general. However, examining scores received
from the FAS for individual students reveal that while 79.72% of the students are not addicted
to Facebook, 4.15% of them are Facebook addicts. 16.13% of the students are also in the
risk group. F2, F3, F5 and F6 factors and overall scores show that there is a statistically
significant difference between genders’ Facebook addiction. Average scores show that the
levels of male students’ Facebook addiction are higher than the levels of female students’
Facebook addiction. While 8.22% of the males are Facebook addicts, the number decreases
to 2.08% for females. While 71.23% of the males are not addicted to Facebook, 84.03% of
the females are not Facebook addicts. Males and females are 20.55% and 13.89% at risk of
Facebook addiction, respectively. The higher frequency of Facebook usage also predicts higher
possibility of Facebook addiction. A significant difference was not found between the students’
departments and Facebook addiction.
Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin Facebook bağımlılığı farklı değişkenler açısından
incelenmiştir. Çalışma gurubunu Kastamonu Üniversitesinde Bilgisayar Mühendisliği,
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği (BÖTE), Okul Öncesi Öğretmenliği, Sınıf
Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği bölümlerinde eğitimlerini sürdüren toplam 217 öğrenci
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Facebook Bağımlılık Ölçeği (FBÖ) kullanılmıştır.
Çalışmada elde edilen veriler normal dağılım gösterdiği için analizlerde bağımsız örneklem
t-testi ve tek yönlü ANOVA parametrik istatistikleri kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre
öğrencilerin genel eğilimi Facebook bağımlısı olmama yönündedir. Ancak ölçekten elde edilen
puanlar öğrencilere göre ayrı, ayrı incelendiğinde öğrencilerin %79.72’si Facebook bağımlısı
değil iken; %4.15 kadarlık kısmı Facebook bağımlısıdır. Risk grubunda olan öğrencilerin oranı
ise %16.13’dür. F2, F3, F5, F6 faktörlerine göre ve ölçeğin tümünde cinsiyetle Facebook
bağımlılığı arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır. Ortalama puanlara bakıldığında erkeklerin
Facebook bağımlılık düzeyinin kızlara göre daha fazla olduğu söylenebilir. Kız ve erkeklerin
bağımlılık oranları ise şu şekildedir: Erkeklerin %8.22’si bağımlı iken kızların sadece %2.08’i
bağımlıdır. Bağımlı olmayan erkeklerin oranı %71.23 iken kızlarda bu oran %84.03’dir. Ayrıca
erkeklerin %20.55’i risk grubunda iken kızların %13.89’u risk grubundadır. Öğrencilerin
okuduğu bölüm ve Facebook bağımlılığı arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Facebook kullanım sıklığıyla Facebook bağımlığı arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.
Facebook’u daha sık kullananların bağımlılık düzeyi daha yüksektir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | March 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |