ğişkenler (cinsiyet, seçmeli ders, anne-baba eğitim durumu ve bilimsel dergi takip etme)
açısından incelemektir. Tarama modelinde desenlenen araştırmanın örneklemini Kütahya
ilinde öğrenim görmekte olan 666 tane altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada veri
toplama araçları olarak “Cornell Koşullu Sorgulama Testi-Form X (CCT-X)” ve “Kişisel Bilgi
Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, t testi,
tek yönlü varyans analizi ve LSD testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin
eleştirel düşünme becerilerinin cinsiyet, seçmeli ders) ve baba eğitim durumu değişkenine göre
değiştiği ancak anne eğitim durumu ve bilimsel dergi takip etme değişkenine göre değişmediği
tespit edilmiştir.
The aim of this study was to investigate the 6th grade students’ critical thinking levels’ differ
according to independent variables (gender, elective course, mother and father’s education
level, scientific journal fallow) The study was designed as l survey model. The sampling of
the study consists of 666 sixth grade students in Kütahya. The “The Cornell ConditionalReasoning
Test, Form X” and “Personal Information Form” were used for data collection.
For the analysis of the data, frequencies, percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way
analysis of variance tests were used. According to the findings, the students’ critical thinking
skills has changed in terms of gender, elective courses (science applications) and parental
education status but but it has not changed the variables of education and scientific journals
fallow and mother’s education level.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | November 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |