The purpose
of this research is to determine the opinions of the students of the Faculty of
Medicine over teaching Atatürk Principles and History of Revolution (APHR). In
this study, a screening model was used as a descriptive research type. The
population of the research is formed by the students who are studying at Gazi
University, Faculty of Medicine. The sample of the research is composed of 440
students who compulsorily take this course in their first year in Gazi
University, Faculty of Medicine. The research data were collected by a
questionnaire developed by the researcher.In higher education, the Faculty of
Medicine students have a positive attitude towards Ataturk Principles and History
of Revolution course; They expressed their willingness to participate, even if
the course is elective, feeling that they do not think it contains an ideology
and politics, also they “totally agree” or “agree” with the expressions that it
plays a positive role in improving citizenship consciousness. Among the views
of the students of the Faculty of Medicine, the opinions of the students about
the content of the course are as follows: "Regulation of the chapters
should be made at the university level in accordance with the vocational
courses and related arrangements (the place of the Mektebi Tıbbiye (School of
Medicine) in Turkish History, diseases in the World War I. and Independence
War, ) "," The content should be enriched by associating with current
events "," The content of the lesson should be designed according to
the achievements in higher education ". They “totally agree” or “agree”
with these opinions. It was found that the findings obtained from the students
of the Faculty of Medicine over their attitudes towards Ataturk's Principles
and the History of Revolution were parallel to the attitudes of the students to
this course in different disciplines.
Bu
araştırmanın amacı Tıp Fakültesi öğrencilerinin Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi (AİTT) öğretimine ilişkin görüşlerini belirleyebilmektir. Bu
araştırmada, betimleyici araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesinde öğrenim gören
öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Gazi Üniversitesi tıp
fakültesi birinci sınıfta zorunlu olarak dersi alan 440 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen anket
formu ile toplanmıştır. Yüksek öğretimde Tıp Fakültesi öğrencilerinin Atatürk
İlkeleri ve İnkılâp tarihi dersine yönelik olumlu tutuma sahip oldukları; ders
seçmeli ders bile olsa isteyerek ve severek katılacaklarını, dersin ideoloji ve
siyaset içerdiğini düşünmediklerini, vatandaşlık bilincini geliştirmede olumlu
rol oynar ifadelerine yüksek oran yüksek oranda tamamen katıldıkları veya
katıldıklarını ifade etmişlerdir. Tıp fakültesi öğrencilerinin dersin içeriğine
yönelik görüşleri arasında “Üniversite düzeyinde bölümlerin meslek dersleriyle
uyumlu ve ilişkili olarak düzenlenmesi (Tıp Fakültesinde; Mektebi Tıbbiyenin
Türk Tarihindeki yeri, I Dünya savaşı ve Kurtuluş Savaşında karşılaşılan
hastalıklar, Milli Mücadelede Hekimlerin rolleri, Hilal-i Ahmer kuruluşu vb.)”,
“İçerik güncel olaylarla ilişkilendirilerek zenginleştirilmelidir.”, “Dersin içeriğinin
yükseköğretimdeki kazanımlara göre şekillendirilmelidir.” önermelerinin yer
aldığı ifadelere en yüksek oranda
tamamen katıldıkları veya katıldıklarını ifade etmişlerdir. Tıp Fakültesi
öğrencilerinin Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersine yönelik tutumlarını
yansıtan görüşlerine ilişkin bulguların sonuçları, ilgili alan yazında farklı
disiplinlerde yer alan öğrencilerin bu derse yönelik tutum ve ilgileriyle
paralellik göstermektedir.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Dersi İnkılap Tarihi Öğretimi Tıp fakültesi Öğrenci Görüşleri
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Other ID | 1915 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2018 |
Acceptance Date | May 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 1 |