Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki İngilizce ders
kitaplarında ihmal edilen bir tür olan çizgi romanların niteliğine ışık tutmak
ve okuma materyali olarak çizgi roman kullanımının ortaokul seviyesinde
İngilizce öğrenen Türk öğrencilerin üzerindeki muhtemel etkisini ortaya
koymaktır. Bu araştırma için, ortaöğretim seviyesinde İngilizceyi yabancı dil
olarak öğrenen Türk öğrencilerden iki grup seçildi. Bu iki grubun homojenliğini
belirlemek için Nelson Seviye testi uygulandı. Deney grubundaki öğrencilerin
okuma motivasyonlarının çizgi roman okuma ile yüksek oranda ilişkili olduğu
bulunmuştur. Bu çalışmanın bulguları, dil derslerinde kullanılan okuma türleri
ile öğrencilerin ders materyalını okuma konusundaki motivasyonu arasındaki
ilişki üzerine yeni bir ışık tutabilir. Bu bulgular,
eğlenceli okuma materyallerının geliştirilip İngilizce ders kitaplarında
kullanılması için melzeme geliştiricilere yeni bir bakış açısı sunması bakımından
önemli öneriler içermektedir.
The
aim of this study is to shed light on the nature of comic strips - an ignored
genre in English language textbooks in Turkey - and to assess the probable
effect of using comics as reading materials on Turkish intermediate EFL
learners’ motivation to read. Two groups of Turkish teenage intermediate EFL
learners were selected for this study. A Nelson Proficiency Test was
administered in order to determine the homogeneity of the two groups. It was
found that the experimental group students’ reading motivation was highly
correlated with reading comics. The findings of this study may shed new light
on the relationship between the kind of reading genres used in language classes
and the students’ motivation to read the materials. These findings have
important implications for offering new insights to material developers for the
development and inclusion of enjoyable reading materials in English textbooks.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 997 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | July 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |