Bu araştırmanın amacı, temel liseye geçiş yapan öğrencilerin
ne tür okullardan geçiş yaptığını ve geçiş yapma nedenlerini tespit etmektir.
Bir durum çalışması olan araştırmada bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır
2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Burdur il merkezindeki temel
liselerde gerçekleştirilen araştırmada 255 öğrenciye, 2 okul yöneticisine ve 6
öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmanın öğrencilerden toplanan verileri açık uçlu
sorulardan oluşan bir soru formu,
öğretmen ve yöneticilerden elde edilen verileri ise yarı yapılandırılmış
görüşme ile elde edilmiştir. Araştırmanın verileri içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırmada, temel liseye farklı okul türünden öğrencilerin geçtiği,
ancak en fazla öğrenci geçişinin Anadolu liselerinden olduğu anlaşılmıştır.
Öğrencilerin bu okullara geçiş nedenlerinin temel lise ile temel liseye geçiş
yapmadan önceki okul ve diğer nedenler olarak adlandırılan üç tema altında
toplandığı görülmüştür.
The aim of this research is to determine from what types of
school and for what reasons students transfer to basic high school. In this
study, which is a case study, single case study pattern was used. The study
reached 255 students, 2 school managers and teachers, and it was conducted in
basic high schools in Burdur city center as of spring term of 2015-2016
academic year. Research data collected from students was obtained through the
questionnaire consisting of open-ended questions; data collected from teachers
and administrators was collected by means of semi-structured interviews.
Research data was analyzed using the content analysis. In the research, it was
concluded that students transferred from various types of schools to the basic
high school, but the highest number of student transition was from Anatolian
high schools. It was observed that the reasons for students’ transition of
basic high school gather under three themes including basic high school, the
previous school before transitioning to basic high school and other reasons.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Other ID | 1778 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | June 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |