Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar, sözel olmayan
iletişim becerilerinde ve dil gelişiminde sınırlılıklar yaşamaktadır. Dil ve
iletişim becerilerinde yaşanan bozukluklar otizm spektrum bozukluğunun tanı
ölçütlerinden biridir. Birçok çalışma, sözel olmayan iletişim becerilerinin,
alıcı ve ifade edici dil gelişimi ile ilişkili olduğunu göstermektedir. Bu
araştırmada taklit oyun ve jestleri ile OSB olan çocukların alıcı ifade edici
sözcük dağarcığı arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın çalışma
grubu, 3-6 yaş arası 7 kız, 29 erkek toplam 36 OSB tanılı çocuktan
oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda taklit, jest ve oyun becerilerinin hem
alıcı hem de ifade edici sözcük dağarcığı ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Bununla
birlikte sadece jest kullanımının alıcı ve ifade edici sözcük dağarcığını
anlamlı olarak yordadığı bulunmuştur. Araştırmanın bulgularına göre, OSB olan
çocuklarda jest kullanımlarının, çocukların sözcük dağarcığı gelişiminde önemli
bir rolü olabileceği düşünülmektedir.
Children with autism spectrum disorder
(ASD) have limitations in both nonverbal communication skills and language
development. Limitations in language and communication skills are one of the
diagnostic criteria for autism spectrum
disorder. Many studies show that nonverbal communication skills are related to receptive and expressive language
development. In this research, the relationship between imitating, play and
gestures and receptive-expressive vocabulary in children with autism spectrum
disorder was examined. The study group consisted of 36 children with ASD of
which 7 were girls, and 29 were boys who
were 3 to 6 years old. The results showed
that there were relationships between
gesture use, imitation, play and receptive-expressive vocabulary. However,
receptive and expressive vocabulary was
significantly predicted only by the gesture use. According to the results of
this study, gesture use might be crucial in the development
of vocabulary in children with ASD.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2018 |
Acceptance Date | September 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |