Bu çalışmanın amacı geleceğin gençlerini
yetiştirecek ve onlara temel eğitimi verecek olan sınıf öğretmen adaylarının
fen konularından biri olan “Basit Elektrik Devreleri” ile ilgili 5E modeli ve
REACT stratejisine göre geliştirdikleri ders planlarının incelenmesidir.
Araştırma problemini cevaplayabilmek amacıyla örnek olay yöntemi izlenmiştir.
Çalışma Giresun Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Sınıf
Eğitim Anabilim Dalında yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini, 55 sınıf
öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, öğretmen
adaylarının 5E modeli ve REACT stratejisine göre hazırladıkları ders planları kullanılmıştır.
Veri analizi için, 5E modeli ve REACT stratejisi için beş kriter ve üç
kategoriden oluşan rubrikler kullanılmıştır. Veri analizinin sonucunda,
öğretmen adaylarının REACT stratejisine yönelik hazırlamış oldukları ders
planlarının, 5E modeline göre daha başarılı olduğu görülmüştür.
The aim of this study was to examine the lesson plans developed according to the 5E learning model and the REACT strategy of "Simple Electric Circuits", one of the science subjects of classroom teacher candidates who will train and provide them with basic education. A case study approach was used to answer the research questions. The study was carried out in Primary Education Program, Department of Primary Education, Giresun University. The sample of the study was composed of 55 classroom teacher candidates. As data collection tool, the lesson plans teacher candidates prepared according to the 5E learning model and REACT strategy were used. For data analysis, rubrics consisting of five criteria and three categories were used for the 5E learning model and the REACT strategy. After data analysis, it was seen that the teacher candidates’ lesson plans for the REACT strategy were more successful than the 5E learning model.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | July 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |