Çevre sorunlarına karşı tutum ve davranışlarını
belirlemeye yönelik 21 sorudan oluşan 5’li Likert tipi bir anket
kullanılmıştır. Elde edilen tutum puanları ve sorulara verilen cevaplar mezun
olduğu okul, yaşadığı yer, ebeveynlerin eğitim durumu, gelir düzeyi ve daha
önce çevre ile ilgili ders alıp – almamış olma durumuna bağlı olarak
karşılaştırılmıştır.
Bu çalışma Türkiye’de Çevre Sağlığı Teknikeri yetiştiren
Acıbadem, Adnan Menderes, Hakkâri, Iğdır ve Sinop Üniversitelerine bağlı Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksek Okullarında (SHMYO) 2015-2016 öğretim yılında eğitim
gören 108’i bayan, 107’si erkek ve bunların 128’i birinci 95’i ikinci sınıf
toplam 223 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Okullardan biri vakıf (Acıbadem
SHMYO), diğer dördü devlet üniversitesine bağlı olup; Sinop ve Iğdır
SHMYO’larda hem normal öğretim hem de ikinci öğretimde eğitim verilmektedir.
Toplam tutum puanı 58- 105 arasında değişmekte olup
ortalama tutum puanı 83,96 olarak bulunmuştur. Cinsiyete bağlı tutum puanın
bayanlar lehine anlamlı şekilde farklı olduğu (p< ,05) ankete katılan
okulların tutum puanı ortalamalarına bakıldığında ise Aydın SHMYO 87.21 ile en
yüksek ve ortalamanın üstünde tek okul olduğu belirlenmiştir. Çevre sağlığı
teknikerliği öğrencileri ankette yer alan sorunlardan ozon tabakasında meydana
gelecek incelmeye bağlı ortaya çıkabilecek sorunlara karşı en yüksek duyarlı
tutumu gösterirken; en düşük tutum puanı ortalaması ülkelerin doğal
kaynaklarını kullanmaları konusunda küresel çevre örgütleri de dahil hiçbir
yabancı kurumun ülkelere müdahale etmesini uygun bulmadıkları şeklindedir.
This study was
carried out with totally 223 students who were got training in the 2015-2016
academic year in Acıbadem, Adnan Menderes, Hakkâri, Sinop and Iğdır
Universities’ Health Services Vocational Schools (HSVS) which they provide
education in the Environmental Health Technician profession in Turkey.
Distribution of participants as to demographic features are 108 female of the
students and 107 male, and also 95 of them 1st grade 128 of them 2nd
grade.One of the universities is foundation (Acıbadem HSVS), the other four are
state universities. There are two type educations formal and informal in Iğdır
and Sinop HSVS.
A Five-point
Likert type scale which is consist of 21 questions was used to determine the
attitudes and behaviors of students against environmental problems. The average
of attitude scores obtained were compared with different demographic factors
such as the graduate high school type, the place where they have lived long
period, the educational status of their parents, the level of income and
whether they previously taken courses related to the environment.
The total attitude
scores ranged from 58 to 105 and the average attitude score was found
83.96.Attitudes based on gender points in favor of women is significantly
different (p <.05). When the average attitude scores of the participant
schools to the survey study were examined, it was determined that Aydın HSVS
was the highest with 87.21 and also the only school was above the average.
Students of the environmental health technicians showed the highest sensitivity
towards the problems that could be possible due to thinning of the ozone layer
in the questionnaire. On the other hand, the question which is the lowest
average score in the questionnaire is “Any institution or organization,
including the United Nations should not interfere to use of the countries' natural
resources as they wish.”. So the students indicated to do not find it
appropriate to intervene by any foreign organization, including global
environmental organizations while they using of the countries' natural
resources.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | July 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |