The 2005 Social Studies
curriculum foresees that students should establishing cause and effect relation
by evaluation of evidence use first-hand resources and reasoning based on
evidence. It also aims to give them a sense of limitations of evidence and of
different interpretations of history. In determining the
realization of this goal, it is of great importance that how much and how
Evidence Based Teaching is included in teacher's guide books, course and
workbooks, and which are emphasized more frequently. This research was conducted through a
qualitative research method using a document. In the analysis of the data
obtained from the research, inductive analysis was used from the types of
content analysis. In this study, an easily accessible
case sample, one of the purpose sampling methods, is used. The last pressures
of 4th -7th grade social studies teacher guidebooks were examined 2016-2017 education-school year.
The data in the
books were reviewed under 5 themes and 22 sub-theme. As a result; as
evidence-based teaching gain is at least 7th grade and at least 6th
grade; as a topic is at most 6th
grade, at least 5th grade; as a visual is at most 4th grade at least 6th
grade; as information is at most 7th grade and at least 6th
grade; as an event is at most 4th grade
at least 6th grade; as news is at the most 7th grade and
at the least 6th grade, as statement is only at the 5th grade
level and not at the other class levels. In general, the evidence-based
teaching is at the level of at least 6th grade and at the most.4th
grade.
2005 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, öğrencilerin birinci
elden kaynakları kullanıp kanıtları değerlendirerek sebep-sonuç ilişkisi
kurmalarını ve kanıta dayalı olarak akıl yürütebilmelerini öngörmektedir. Bunun
yanında onlara, kanıtların sınırlılıklarının ve tarihin farklı yorumlarının
olabileceğine dair farkındalığı da kazandırmayı amaçlamıştır. Bu amacın
gerçekleşme durumunun tespitinde, öğretmen kılavuz kitapları ile ders ve
çalışma kitaplarında Kanıt Temelli Öğretime ne kadar ve ne şekilde yer
verildiği, hangilerinin daha sık vurgulandığı büyük bir önem taşımaktadır. Bu
araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde
içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Bu çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan
kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yolu kullanılarak 2016-2017 eğitim
–öğretim yılı 4. –7. sınıf sosyal bilgiler öğretmen kılavuz kitaplarının son
baskıları incelenmek üzere ele alınmıştır. Kitaplardaki veriler 5 tema ve 22
alt temada incelenmiş olup sonuç olarak; kanıt temelli öğretime kazanım olarak
en çok 7.sınıfta en az 6.sınıfta; konu olarak en çok 5.sınıfta en az 6.sınıfta;
görsel temada en çok 4. sınıfta en az 6.sınıfta; bilgi temasında en çok
7.sınıfta en az 6.sınıfta; olay temasında en çok 4. sınıfta en az 6. sınıfta
yer verilmiştir. Haber temasında en çok 7.sınıf en az ise 6.sınıf düzeyinde;
söz temasında ise sadece 5.sınıf düzeyinde yer verilmiş olup diğer sınıf
düzeylerinde yer verilmemiştir. Genel olarak kanıt temelli öğretime en az
6.sınıf düzeyinde en fazla 4.sınıf düzeyinde yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | October 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 4 |