Çalışmanın amacı,
Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin, Fen Bilimleri dersi kapsamındaki “Maddenin
Yapısı ve Özellikleri” Ünitesinde yer alan belirlenmiş konulara yönelik kavramsal
anlamalarını belirlemek için geçerli ve güvenilir, iki aşamalı teşhis (diagnostik) testi
geliştirmektir. Bu kapsamda, çalışmanın ilk aşamasında mevcut kazanımlar
incelenmiş, gerekli ekle-meler ve düzetmelerin ardından güncellenmiş Bloom
Taksonomosi’ne göre sınıflandırılmıştır. Ardından, alan yazın araştırması
yapılmış ve 47 çoktan seçmeli maddeyi içeren madde havuzu oluşturulmuştur.
Kapsam geçerliğinin sağlanması amacıyla test, dört kimya eğitimcisi ve üç Fen
Bilimleri öğretmeni tarafından değerlendirilmiştir. Test,
33 maddeye indirgenmiş ve farklı okulların 7. sınıflarında öğrenim gören
225 öğrenciye uygulanmıştır. Testin güvenirlik katsayısı 0.91’dir.
The aim of this study is to develop a valid and reliable two-tier diagnostic test in order to define 7th grade students’ conceptual understanding of fixed subjects which are in the unit of "Structure and Properties of Matter" in Science course curriculum. In this context, firstly current learning objectives were analyzed, essential changes were made and learning objec-tives were classified according to Bloom’s revised taxonomy. Then, literature was reviewed and item pool with 47 multiple choice items was developed.The test was evaluated by four chemistry teachers and three Science teachers for the content validity. The test was reduced to 33 items and applied to 225 7th grade students from different schools. Reliability coefficient of the test was found to be 0.91.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | October 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 4 |