The study is
aimed to reveal the statuses of prospective primary school teachers relevant to problem solving processes in
general sense, it is actually aiming to determine the strategies they use in this
process. The study had been realized qualitatively by 126 participants studying
at third grade of primary school
teaching department of a state university’s faculty of education. The data,
obtained through the examination of the solution of a routine problem in
primary school level directed to them, has been analyzed descriptively under
stages by the problem solving process of Polya. The results indicate that they
are generally using the strategies of guessing and checking, systematic listing
and using equations and sometimes they prefer reasoning and using diagrams.
Mathematics education problem solving problem solving strategies prospective primary school teacher
Yapılan çalışma genel anlamda, sınıf öğretmeni adaylarının
problem çözme süreçleri ile ilgili durumlarını ortaya koymayı hedeflemekle beraber
özelde, problem çözme sürecinde kullandıkları stratejilerin belirlenmesi
amaçlamaktadır. Çalışma, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi sınıf
öğretmenliği ana bilim dalı üçüncü sınıfında öğrenim gören 126 katılımcı ile nitel
olarak gerçekleştirilmiştir. Kendilerine sorulan ilkokul düzeyine uygun rutin
bir problemin çözümünün incelenmesi ile elde edilen veriler Polya’nın problem
çözme sürecinin basamakları doğrultusunda betimsel olarak analiz edilmiştir. Elde
edilen sonuçlar, sınıf öğretmeni adaylarının çoğunlukla tahmin-kontrol,
sistematik liste yapma ve ilkokul düzeyine uygun olmayan denklem kullanma
stratejisini kullandıklarını, bir kısmının ise muhakeme etme ve diyagram
kullanma stratejilerini tercih ettiklerini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 1 |