Research Article
BibTex RIS Cite

Adaptation of Gender Role Attitudes Scale to Turkish: A Study of Validity and Reliability

Year 2019, Volume: 27 Issue: 2, 717 - 725, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2697

Abstract

The purpose of this study is to adapt “Gender Role Attitudes Scale”
into Turkish and to conduct the validity and reliability analyses.
The research was
conducted in three stages.
A total of 326, 278 and 57 volunteer
undergraduate students took part in the first, second, and third stages of the
study, respectively.
In the first stage, translation study, exploratory factor
analyses were performed.
In the second stage,
confirmatory factor analysis, compliance validity and reliability were examined
and in the third stage test-retest results were examined. As a result of
exploratory factor analysis, it was seen that 38.6% of the total variance of
the scale was explained. As a result of confirmatory factor analysis, it was
observed that the adapted scale had a good fit. The compliance validity of
scale was examined by the
Ambivalent
Sexism Scale
.
The internal consistency coefficient was .88, test-retest reliability
coefficient was found to be .77.
The results of the
study show that the Turkish version of the Gender Role Attitude Scale is a
valid and reliable scale.

References

  • Altınova, H.H. & Duyan, V. (2013). Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Bhasin K. (2003). Toplumsal cinsiyet “bize yüklenen roller”. İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.
  • Brown, T.A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research (First Edition). NY: Guilford Publications, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö., & Demirel, F. (2004). The validity and reliability study of the Turkish version of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Sciences: Theory & Practice, 4(2), 231-239.
  • Chao, R.C. & Nath, S.R. (2011). The role of ethnic identity, gender roles, and multicultural training in college counse-lors’ multicultural counseling competence: A mediation model. Journal of College Counseling, 14(1), 50-64.
  • Constantine, M.G. (2000). Social desirability attitudes, sex, and affective and cognitive empathy as predictors of self-reported multicultural counseling competence. The Counseling Psychologist, 28, 857-872.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dökmen, Z. (1991). BEM Cinsiyet Rolü Envanterinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 31(2), 495-509.
  • García-Cueto, E., Rodríguez-Díaz, F.J., Bringas-Molleda, C., López-Cepero, J., Paíno-Quesada, S. &
  • Rodríguez-Franco, L. (2015). Development of the Gender Role Attitudes Scale (GRAS) amongst young Spanish people. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(1), 61-68.
  • Glick, P. & Fiske, T.S. (1996). The ambivalent sexism inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491-512.
  • Gözütok, F.D., Toraman, Ç. & Acar-Erdol, T. (2017). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 16(3), 1036-1048.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L. & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis (5th Edt.). New Jersey, NJ: Printice-Hall.
  • Hooper, D. Coughlan, J. & Müllen, M. (2008). Structural equation modeling. Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods. 6(1), 53-60.
  • King, L.A., King, D.W., Carter, D.B., Surface, C.A. & Stepanski, K. (1994). Validity of the sex-role egalitarianism scale: Two replication studies. Sex Roles, 31, 339-348.
  • King, L.A., King, D.W., Gudanowski, D.M. & Taft, C.T. (1997). Latent structure of the sex-role egalitarianism scale: Confirmatory factor analysis. Sex Roles, 36, 221-234.
  • Öngen, B. & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları, 48, 1-18.
  • Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal cinsiyet temelinde türkiye’de kadın ve eğitim. Sosyal Politika ve Çalışma Dergisi, 33, 93-112.
  • Özdamar, K. (1997). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1, Eskişehir: Kaan Kitabevi. Sakallı-Uğurlu, N. (2002). Çelişik duygulu cinsiyetçilik ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 47-58.
  • Seçgin, F. & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutum-ları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2446-2458.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Turan, N., Öztürk, A., Kaya, H. & Aştı, T.A. (2011). Toplumsal cinsiyet ve hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 167-173.
  • Valkenburg, P.M. & Peter, J. (2008). Adolescents’ identity experiments on the internet. Consequences for social compe-tence and self-concept unity. Communication Research, 35(2), 208-231.
  • Vefikuluçay, D., Zeyneloğlu, S., Eroğlu, K. & Taşkın, T. (2007). Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 26-28.
  • Zeyneloğlu, S. & Terzioğlu, F. (2011). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellik-leri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.

Toplumsal Cinsiyet Rolleri Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2019, Volume: 27 Issue: 2, 717 - 725, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2697

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğini
Türkçe’ye uyarlamak ve geçerlik, güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırma
üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın
sırasıyla birinci aşamasına 326, ikinci aşamasına
278, üçüncü aşamasına 57 gönüllü üniversite öğrencisi katılmıştır. İlk aşamada
çeviri çalışması, açımlayıcı faktör analizi
yapılmıştır. İkinci aşamada doğrulayıcı faktör
analizi, uyum geçerliği ve güvenirlik, üçüncü aşamada ise test-tekrar test
sonuçları incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin toplam
varyansının %38.6’sının açıklandığını görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi
sonucunda uyarlanan ölçeğin iyi uyum iyiliğine sahip olduğu gözlenmiştir.
Ölçeğin uyum geçerliği Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği ile incelenmiştir.
Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı .88, test-tekrar test güvenirlik katsayısı
.77olarak bulunmuştur. Araştırma sonuçları, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum
Ölçeği Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir. 

References

  • Altınova, H.H. & Duyan, V. (2013). Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Bhasin K. (2003). Toplumsal cinsiyet “bize yüklenen roller”. İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı Yayınları.
  • Brown, T.A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research (First Edition). NY: Guilford Publications, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö., & Demirel, F. (2004). The validity and reliability study of the Turkish version of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Sciences: Theory & Practice, 4(2), 231-239.
  • Chao, R.C. & Nath, S.R. (2011). The role of ethnic identity, gender roles, and multicultural training in college counse-lors’ multicultural counseling competence: A mediation model. Journal of College Counseling, 14(1), 50-64.
  • Constantine, M.G. (2000). Social desirability attitudes, sex, and affective and cognitive empathy as predictors of self-reported multicultural counseling competence. The Counseling Psychologist, 28, 857-872.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dökmen, Z. (1991). BEM Cinsiyet Rolü Envanterinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 31(2), 495-509.
  • García-Cueto, E., Rodríguez-Díaz, F.J., Bringas-Molleda, C., López-Cepero, J., Paíno-Quesada, S. &
  • Rodríguez-Franco, L. (2015). Development of the Gender Role Attitudes Scale (GRAS) amongst young Spanish people. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(1), 61-68.
  • Glick, P. & Fiske, T.S. (1996). The ambivalent sexism inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491-512.
  • Gözütok, F.D., Toraman, Ç. & Acar-Erdol, T. (2017). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 16(3), 1036-1048.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L. & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis (5th Edt.). New Jersey, NJ: Printice-Hall.
  • Hooper, D. Coughlan, J. & Müllen, M. (2008). Structural equation modeling. Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods. 6(1), 53-60.
  • King, L.A., King, D.W., Carter, D.B., Surface, C.A. & Stepanski, K. (1994). Validity of the sex-role egalitarianism scale: Two replication studies. Sex Roles, 31, 339-348.
  • King, L.A., King, D.W., Gudanowski, D.M. & Taft, C.T. (1997). Latent structure of the sex-role egalitarianism scale: Confirmatory factor analysis. Sex Roles, 36, 221-234.
  • Öngen, B. & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları, 48, 1-18.
  • Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal cinsiyet temelinde türkiye’de kadın ve eğitim. Sosyal Politika ve Çalışma Dergisi, 33, 93-112.
  • Özdamar, K. (1997). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1, Eskişehir: Kaan Kitabevi. Sakallı-Uğurlu, N. (2002). Çelişik duygulu cinsiyetçilik ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 47-58.
  • Seçgin, F. & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutum-ları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2446-2458.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Turan, N., Öztürk, A., Kaya, H. & Aştı, T.A. (2011). Toplumsal cinsiyet ve hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 167-173.
  • Valkenburg, P.M. & Peter, J. (2008). Adolescents’ identity experiments on the internet. Consequences for social compe-tence and self-concept unity. Communication Research, 35(2), 208-231.
  • Vefikuluçay, D., Zeyneloğlu, S., Eroğlu, K. & Taşkın, T. (2007). Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 26-28.
  • Zeyneloğlu, S. & Terzioğlu, F. (2011). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellik-leri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 409-420.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Fuad Bakioğlu 0000-0002-9905-6199

Ayşe Sibel Türküm 0000-0003-0946-981X

Publication Date March 15, 2019
Acceptance Date May 22, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 27 Issue: 2

Cite

APA Bakioğlu, F., & Türküm, A. S. (2019). Toplumsal Cinsiyet Rolleri Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Education Journal, 27(2), 717-725. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2697

Cited By
















10037