The purpose of this study is to adapt “Gender Role Attitudes Scale”
into Turkish and to conduct the validity and reliability analyses. The research was
conducted in three stages. A total of 326, 278 and 57 volunteer
undergraduate students took part in the first, second, and third stages of the
study, respectively. In the first stage, translation study, exploratory factor
analyses were performed. In the second stage,
confirmatory factor analysis, compliance validity and reliability were examined
and in the third stage test-retest results were examined. As a result of
exploratory factor analysis, it was seen that 38.6% of the total variance of
the scale was explained. As a result of confirmatory factor analysis, it was
observed that the adapted scale had a good fit. The compliance validity of
scale was examined by the Ambivalent
Sexism Scale.
The internal consistency coefficient was .88, test-retest reliability
coefficient was found to be .77. The results of the
study show that the Turkish version of the Gender Role Attitude Scale is a
valid and reliable scale.
Bu araştırmanın amacı, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğini
Türkçe’ye uyarlamak ve geçerlik, güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırma
üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın sırasıyla birinci aşamasına 326, ikinci aşamasına
278, üçüncü aşamasına 57 gönüllü üniversite öğrencisi katılmıştır. İlk aşamada
çeviri çalışması, açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. İkinci aşamada doğrulayıcı faktör
analizi, uyum geçerliği ve güvenirlik, üçüncü aşamada ise test-tekrar test
sonuçları incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin toplam
varyansının %38.6’sının açıklandığını görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi
sonucunda uyarlanan ölçeğin iyi uyum iyiliğine sahip olduğu gözlenmiştir.
Ölçeğin uyum geçerliği Çelişik Duygulu Cinsiyetçilik Ölçeği ile incelenmiştir.
Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı .88, test-tekrar test güvenirlik katsayısı
.77olarak bulunmuştur. Araştırma sonuçları, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum
Ölçeği Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | May 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 2 |