In this research, it is aimed to determine
the awareness, interest in science, technology, engineering and mathematic (STEM)
career of the Regional Boarding Secondary Schools students. Research has used
exploratory sequential design from mixed research methods. The study group of
the research consisted of 92 students in the 8th grade in the Regional Boarding
Secondary Schools. Qualitative data of the study were collected through a document
(questionnaire) and focus group interview. The qualitative data were analysed
with descriptive and constant comparative analysis technique. Quantitative data
were collected with "STEM Career Interest Survey" and analysed with descriptive
statistical technique. The qualitative data of the research showed that a small
number of students wanted to go to professions in the STEM field and
quantitative data showed that students are interested in developing a career in
STEM fields.
Bu araştırmada, yatılı bölge ortaokulu öğrencilerinin fen,
teknoloji, mühendislik, matematik (STEM)) alanlarında kariyer geliştirmeye
yönelik farkındalıkları, ilgileri ve bu ilgilerinin dayandığı unsurların
belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada karma yöntemler araştırma
desenlerinden keşfedici ardışık desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
yatılı bölge ortaokulunda (YBO) 8. sınıfta öğrenim gören 92 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel verileri doküman (anket) ve odak grup
görüşme yöntemi ile toplanmış, betimsel ve sürekli karşılaştırmalı analiz
tekniği ile analiz edilmiştir. Nicel veriler “STEM Mesleklerine Yönelik İlgi
Ölçeği” ile toplanmış ve betimsel istatistik tekniği ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın nitel verileri ile az sayıda öğrencinin STEM alanlarındaki
mesleklere yönelmek istediğini, nicel veriler ise öğrencilerin STEM alanlarına
kariyer geliştirmede ilgili olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | August 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 2 |