The purpose of this study is to examine
the factors contributing to school dropouts in secondary education. A
qualitative approach has been adopted in the study and embedded case study
design was used. The study group is composed of 30 students leaving the formal
secondary school and taking courses in open high school between 2014-2015
educational year, in the province of Sanliurfa, Turkey. Results indicated that
the individual factors for school dropout are; physical and psychological
problems, failures, changes of the teacher, negative attitudes and values
towards the school, incompatible behaviors in the class and the school,
absenteeism, school change, and low academic achievement. The institutional
factors of dropping out of school can be summarized as the family structure,
practices in the family, resources of the family, composition, structure,
practices, and resources of the schools, composition of the community and
friends.
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin okul
terkine ilişkin gerekçeleri üreten bireysel ve kurumsal faktörleri ortaya
çıkarmaktır. Çalışmada iç içe geçmiş durum deseni nitel araştırma yöntemi
olarak kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu daha önce okulu terk etmiş
2014-2015 eğitim-öğretim yılı Şanlıurfa ili ve merkez ilçelerinde açık liseye
devam eden 30 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre bireysel
faktörler içerisinde öğrencinin fiziksel ve psikolojik sorunları,
başarısızlıkları, öğretmen değişimi, okula karşı olumsuz tutum ve değerler,
devamsızlık ve düşük eğitsel performansın; kurumsal faktörler içerisinde aile
yapısı, aile içi uygulamalar, aile kaynakları, öğrencinin terk ettiği okulun
bileşimi, yapısı, uygulama ve kaynakları ile akranların okul terkinde etkili
olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |