Bu araştırmada, çevre-enerji ilişkisi bağlamında sınıf
öğretmeni adaylarına yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış bir
enerji başarı testi geliştirilmiştir. Çalışmada nicel araştırma
yaklaşımlarından biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubu kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Cumhuriyet
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda 2017-2018 güz
döneminde öğrenim gören 348 sınıf öğretmeni adayı pilot uygulamada, 88 sınıf
öğretmeni adayı da asıl uygulama çalışmada grubunu oluşmaktadır. Başarı
testinin geliştirilmesi sırasında öncelikle 79 maddelik bir madde havuzu
oluşturulmuştur. Daha sonra bu maddeler soru köküne dönüştürülerek 50 soruluk
başarı testi hazırlanmıştır. Uzman görüşü sonrasında bir madde taslak formdan
çıkarılmış ve 49 madde soruların anlaşılabilir olduğunu test etmek için 10
sınıf öğretmeni adayına uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS ve Excel programlarından
yararlanılmıştır. Madde analizi sonrasında bazı maddelerin çıkarılmasıyla
Enerji Başarı Testi 36 maddelik bir hal almış ve testin ortalama güçlük indeksi
0,54 (orta güçlükte); ortalama ayırt edicilik indeksi 0,33 (oldukça ayırt
edici) bulunmuştur. Daha sonra alt-üst grup ortalama farkına dayalı madde
analizi, korelasyona dayalı madde analizi yapılmış ve her bir maddenin
p<0,05 olduğu tespit edilerek herhangi bir madde çıkarımına gerek kalmadan
test son halini almıştır. Madde analizlerinden sonra ölçeğin iç tutarlığını
belirlemek için Kuder-Richardson-20 (KR-20) güvenirlik katsayısı hesaplanmış ve
pilot uygulama için 0,79 (oldukça güvenilir) bulunmuştur. Asıl uygulamada
Enerji Başarı testi pilot uygulamaya dâhil edilmeyen 88 sınıf öğretmeni adayına
yeniden uygulanmış ve testin Kuder-Richardson-20 (KR-20) güvenirlik katsayısı
0,71 (oldukça güvenilir) bulunmuştur. Enerji Başarı Testinde yer alan soruların
çevre eğitimi dersi kapsamındaki konuları yansıttığı ve çevre-enerji ilişkisi
bağlamında sınıf öğretmeni adaylarına enerji konusunda kapsam geçerliği
sağladığı ortaya konulmuştur.
In this study, an energy achievement test
was conducted in which the validity and reliability study for the classroom
teacher candidates was conducted in the context of environment-energy relationship.
A survey model, which is one of the quantitative research approaches, was used
in the study. The pilot sample consisted of 348 classroom teachers and the main
sample consisted of 88 classroom teachers who were educated in the Department
of Classroom Education at Cumhuriyet University, Faculty of Education during
the fall semester of 2017-2018. During the development of the achievement test,
firstly, an item pool of 79 items was created. Subsequently, these items were
turned into questions and a 50-item achievement test was drafted. After the
expert opinion, one item was removed from the draft form and 49 items were
applied to 10 class teacher candidates to test the intelligibility of the
questions. SPSS and Excel data analysis programs were used in the calculations.
As a result of the substance extraction process, the Energy Achievement Test
has become 36 items and the average difficulty index of the test is calculated
as 0.54, indicating that the test is medium difficulty. When the average discriminant
index of the test was calculated, it was calculated to be 0.33 and the test was
found to be quite distinctive. Subsequently, for the Energy Achievement Test,
which ranked 36 items, item analysis based on the difference between the upper
and lower group average was performed and correlation analysis was performed
and each item was determined as p <0,05 and the test was completed without
any substance extraction. After the item analyzes, the reliability coefficient
of Kuder-Richardson-20 (KR-20) was calculated and found to be 0.79 to determine
the internal consistency of the scale. This value has been found to be quite
reliable. In the main application, the Energy Achievement Test was reapplied to
88 classroom teachers who were not included in the pilot practice, and the
reliability coefficient of the test was found to be 0.71 (highly reliable) for
Kuder-Richardson-20 (KR-20). As a result, the questions in the Energy
Achievement Test seem to reflect the topics covered in the environmental
education course.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | August 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 4 |