Problem Status: In this study, the
self-efficiency perceptions of listening / watching skills of middle school
students were examined according to the variables such as class level, gender,
parental education status, and achievement score of Turkish lesson of the
previous year.
Method: The research is a descriptive
study on "Relational Screening Model". In the context of this model,
the research was carried out in a correlational research method depending on
the quantitative research. The "Listening Self- Efficiency Scale", which is valid and
reliable, has been used to determine listening / watching self- efficiency
levels of students. Confirmatory factor analysis was performed before the scale
was used to obtain additional evidence of validity and reliability of the
scale. The research was carried out on 748 middle school students in 6th, 7th
and 8th grade in İzmir.
Findings: As a result of the research,
listening according to sex was achieved as a result of the difference in
meaningfulness in favor of female students. According to the class level the
sixth grade has the highest listening self- efficiency, 8th grade has the
lowest listening self- efficiency. According
to parents' educational status it was concluded
that the listening self-efficacy of the students with high learning status of
their parents was also high. It was concluded that there was a positive
relationship between the achievement scores of the previous year Turkish lesson
and listening self- efficiency.
Problem Durumu: Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin
dinleme/izleme becerisine yönelik öz yeterlik algıları sınıf düzeyi, cinsiyet,
anne-baba eğitim durumu, önceki yıla ait Türkçe dersi başarı puanı gibi
değişkenlere göre incelenmiştir.
Yöntem: Araştırma, “İlişkisel Tarama Modeli”nde betimsel bir
çalışmadır. Bu model bağlamında araştırma, nicel araştırmaya bağlı olarak
korelasyonel araştırma yönteminde gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin dinleme/izleme
öz yeterlik düzeylerini belirlemek için geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış
“Dinleme Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek kullanılmadan önce
doğrulayıcı faktör analizi yapılarak ölçeğin geçerlik ve güvenirliğine ek kanıt
elde edilmiştir. Araştırma İzmir ilinde 6,7 ve 8. sınıflarda öğrenim gören 748
ortaokul öğrencisi üzerinde yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda cinsiyete göre dinleme öz
yeterliğinin kız öğrencilerin lehine anlamlı şekilde farklılaştığı; sınıf
düzeyine göre 6. sınıfların en yüksek, 8. sınıfların en düşük dinleme öz
yeterliğine sahip olduğu; anne-baba öğrenim durumuna göre veli eğitim durumu
yüksek olan öğrencilerin dinleme öz yeterliklerinin de yüksek olduğu; önceki
yıl Türkçe dersi başarı puanları ile dinleme öz yeterliği arasında olumlu yönde
bir ilişkinin olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Elde edilen sonuçlar alandaki diğer
çalışmalarla karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır, sonuçlardan hareketle alana
öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | October 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 4 |