Bu araştırmada; işitme engeli gençlerin mesleki
eğitimleri sürecinde uygun öğrenme ortamları sağlanarak hazırlanacak mesleki
eğitim programlarının düzenlenmesine yönelik yapılan çalışmalar incelenerek,
işitme engelli bireylerin mesleki eğitiminde bir dergi çıkarma süreci ve ürünün
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada mesleki eğitim sürecinde dersler
arasında işbirliği ortamı oluşturularak meslek dersinde kullanılan mesleki
terminoloji ve mesleki becerilerin geliştirilmesine yönelik yapılan etkinlik ve
stratejilerin işitme engelli öğrencilere uygulanma süreci incelenmiştir. Araştırmanın deseni eylem araştırmasıdır.
Araştırmanın katılımcılarını 2008-2009 eğitim öğretim yılında Engelliler
Entegre Yüksekokulu, Grafik Lisans Programı birinci sınıfına devam eden on
işitme engelli genç, makalenin birinci yazarı olan araştırmacı, dil
derslerinden sorumlu öğretim elemanı, geçerlik ve güvenilirlik komitesinin
öğretim elemanları oluşturmaktadır. Araştırma “Hazırlık” ve “Uygulama-Ürün Geliştirme” olmak üzere iki
süreçten oluşmuştur. Araştırma verileri; videoteyp kayıtları, geçerlik ve
güvenilirlik komitesinin toplantı kayıtları ve tutanakları, ders planları,
değerlendirmeler ve öğrenci ürünleri oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde
işitme engelli gençlerin mesleki eğitiminde bir model oluşmuştur. Bu model
doğrultusunda yürütülen derslerin öğrenciler için yararlı olduğu gözlenmiştir.
Araştırma sürecinin sonunda meslek dersinde öğrenilen bilgisayar yazılımına
yönelik öğrencilerin; yazılımı uygulama becerilerinin ve yazılımın mesleki
dilini kullanma becerilerinin geliştiği belirlenmiştir.
Araştırma ülkemizde işitme engelli öğrencilerin
yüksekokul düzeyinde mesleki eğitimleri için öncü çalışmadır. Araştırmada oluşturulan
model ülkemizde ve yurt dışında işitme engelli gençlere mesleki eğitim veren
diğer eğitim kurumlarındaki derslerde kullanılarak sınanabilir.
bilgisayar yazılımı öğretimi dengeli okuma yazma öğretimi yaklaşımı disiplinlerarası çalışma işitme engelliler eğitimi mesleki eğitim
The aim of this research is to examine the
process of publishing a magazine and the magazine as a product of the process
in the vocational education of hearing-impaired individuals by the
investigation of studies on the organization of vocational educationprograms
through suitable learning environments for hearing-impaired teenagers. In the
research, the application process of activities and strategies, which were
utilized to develop vocational skills and terminology in the field course
through cooperationof the courses in education process, on hearing-impaired
students was examined. The research was designed as an action research. The
participants of the research consisted of ten first year students of Graphic
Arts program of the School for the Handicapped(SFH) in the school year of
2008-2009, the researcher, who was the primary author of the present article,
an instructor, who was responsible from language course, and the members of
trustworthiness committee (validity and reliability committee). The
researchconsisted of two main processes; “preparation” and “application-product
development.” The research data were collected through videotape recordings,
meeting records and official reports of validity and reliability committee,
course schedules, evaluations andstudent products. In the research process, a
model had been formed in vocational education of hearing-impaired students. It
was observed that conducted courses were benefical for students. At the end of the
research, considering the computer software, whichwas taught in field course,
improvements in students’ application skills and technical langugae usage of
the software were determined.
This research is a pioneering work for
vocational education of hearing-impaired students at collage level, in Turkey.
The developing model of this research can be tested by using in courses of
other educational institutions providing vocational training to
hearing-impaired teenagers in our country and in abroad.
balanced literacy instructional approach education of hearing impaired instructing software vocational education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | February 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 5 |