BibTex RIS Cite

THE OPINIONS OF THE 6th, 7th AND 8th GRADE PRIMARY SCHOOL STUDENTS CONCERNING QUALITY OF SCHOOL LIFE

Year 2007, Volume: 15 Issue: 2, 483 - 490, 01.10.2007

Abstract

The aim of this study is to find out about the opinions of the 6th, 7th and 8th grade students concerning the quality of school life and determine the relations between the subdimensions of quality of school life. In this survey type study, “Quality of School Life Scale” was used. The scale consisted of 20 items with likert type response part. The population of the study was 1469 students studying at 13 primary schools in the center of Kütahya. The students were 6th, 7th and 8th grade students. Deterministic analysis and corelation analysis were used. According to the results of the study, the students have positive attitudes towards Teacher Care Dimension, Satisfaction from School Dimension and Teacher Perception of Students Dimension. Meaningful relations were found between school satisfaction dimension and teacher perception of students; teacher care and and teacher perception of students.

References

  • Epstein, J. L. ve McPartland, J. M. (1976). The concept and measurement of the quality of school life. American Journal Research Journal, 13, 15–30.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kourelahti, M. (1999). Quality of School Life in Finnish Special Educational Settings, Finland: Ministry of Education.
  • Schmidt, L. J. (1992). Relationship between pupil control ıdeology and quality of school life. Journal of Invitational and Psychological Measurement, 45, 889– 896.
  • Schmidt, L. J. ve Lunenberg, F. C. (1989). Pupil control ıdeology, pupil control behavior and the quality of school life. Journal of Research and Development in Education, 22, 36–44.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2001). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Wilson, A. (1980). Landmarks in the literature: how poverful is schooling. New York University Education Quarterly, 11, 8–31.

İLKÖĞRETİM OKULU 6, 7. VE 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YAŞAMININ NİTELİĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2007, Volume: 15 Issue: 2, 483 - 490, 01.10.2007

Abstract

Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin okul yaşamının niteliğine ilişkin görüşlerini belirlemek ve okul yaşamının niteliği alt boyutları arasında ilişki olup olmadığını saptamaktır. Tarama modelindeki bu araştırmada Okul Yaşamının Niteliği Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek likert tipi cevap skalasına sahip 20 adet maddeden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu Kütahya il merkezindeki 13 ilköğretim okulunda öğrenim gören 1469 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrenciler ilköğretim 6, 7. ve 8. sınıflarda öğrenim görmektedir. Araştırmada tanımlayıcı analizler ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, ilköğretim okulu öğrencileri, Öğretmen İlgisi Boyutu, Okuldan Memnuniyet Boyutu ve Öğrencinin Öğretmen Algısı Boyutu ile ilgili olarak olumlu düşüncelere sahiptir. Okul yaşamının niteliğinde okuldan memnuniyet boyutu ile öğrencilerin öğretmen algısı arasında ve öğretmen ilgisi boyutu ile öğrencilerin öğretmen algısı arasında yüksek düzeyde, anlamlı ilişki bulunmuştur.

References

  • Epstein, J. L. ve McPartland, J. M. (1976). The concept and measurement of the quality of school life. American Journal Research Journal, 13, 15–30.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kourelahti, M. (1999). Quality of School Life in Finnish Special Educational Settings, Finland: Ministry of Education.
  • Schmidt, L. J. (1992). Relationship between pupil control ıdeology and quality of school life. Journal of Invitational and Psychological Measurement, 45, 889– 896.
  • Schmidt, L. J. ve Lunenberg, F. C. (1989). Pupil control ıdeology, pupil control behavior and the quality of school life. Journal of Research and Development in Education, 22, 36–44.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2001). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Wilson, A. (1980). Landmarks in the literature: how poverful is schooling. New York University Education Quarterly, 11, 8–31.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Kürşad Yılmaz

Publication Date October 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, K. (2007). İLKÖĞRETİM OKULU 6, 7. VE 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YAŞAMININ NİTELİĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Kastamonu Education Journal, 15(2), 483-490.

10037