The aim of this study is to investigate the relationship between
cognitive flexibility levels and humor styles of high school students. For this
purpose, 402 high school students participated in the study. Cognitive
Flexibility Scale and a Humor Styles Scale were used as data collection tools.
In the study, while there was a positive correlation between cognitive
flexibility levels of high school students with participatory humor and
self-enhancing humor styles; there was a significant negative correlation
between cognitive flexibility levels and offensive humor styles. The research revealed that the cognitive flexibility
levels and self-enhancing humor styles of high school students did not show a
significant difference according to the gender variable. In the study, it was
concluded that participatory humor style significantly differentiated in favor
of female students; offensive humor and self-destructive humor style differed
significantly in favor of male students. The
findings of the research were discussed within the framework of relevant
literature and recommendations were further presented.
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin
bilişsel esneklik düzeyleri ile mizah tarzları arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Bu amaçla araştırmaya 402 lise öğrencisi katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Bilişsel Esneklik Ölçeği ve Mizah
Tarzları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada
lise öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile katılımcı mizah tarzları
arasında ve bilişsel esneklik düzeyleri ile kendini geliştirici mizah tarzları
arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken; bilişsel esneklik
düzeyleri ile saldırgan mizah tarzları arasında negatif yönde anlamlı bir
ilişki bulunmuştur. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin bilişsel esneklik
düzeyleri ve kendini geliştirici mizah tarzlarının cinsiyet değişkenine göre
anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Araştırmada katılımcı mizah
tarzının kız öğrenciler lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna
ulaşılırken; saldırgan mizah ve kendini yıkıcı mizah tarzının erkek öğrenciler
lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir. Araştırma bulguları, ilgili literatür
çerçevesinde tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Acceptance Date | February 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 6 |