Öz düzenleme becerileri, akademik başarı ve sosyal yetkinliğin en açık yordayıcılarından biridir. Bu nedenle, bu becerilerin gelişimini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi önemlidir. Bu araştırmanın amacı, 60-72 aylık okul öncesi çocukların öz düzenleme becerilerinin annelerine bağlanma biçimlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ve annelerinin ebeveynlik davranışları ile çocukların öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Örneklem İstanbul’da farklı anaokullarına devam eden 84'ü (% 49) erkek, 88'i (% 51) ise kız toplam 172 çocuk ve bu çocukların annelerinden ve öğretmenlerinden oluşmuştur. Veri toplama araçları olarak Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği, Oyuncak Öykü Tamamlama Testi ve Çocuk Yetiştirme Anketi kullanılmıştır. Sonuçlar, annelerine güvenli bir şekilde bağlanan çocukların öz düzenleme beceri düzeylerinin güvensiz bağlanan çocuklardan daha yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca, annelerin itaat bekleyen davranışları ile çocukların öz düzenleme becerileri arasında negatif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bulgular, ebeveynlik niteliğinin öz düzenleme becerileri üzerindeki doğrudan ve dolaylı önemini vurgulamaktadır.
The self-regulations skills are one of the most obvious indi-cators of academic achievement and social competence. For this reason, it is important to determine the variables that affect the development of these skills. The aim of this research is to examine whether the level of self-regulation skills of 60-72 months old preschool children differ according to their attach-ment styles to their mothers and to investigate the relationship between parenting behaviors of their mothers and self-regulation skills of children. Survey method was used in the study. The sample consists of a total of 172 children, 84 (%49) of them were boys and 88 (%51) of them were girls, who attend different preschools in İstanbul and their mothers and presc-hool teachers. The Self-Regulation Skills Scale, Doll Family Story Completion Test and Parenting Questionnaire were used as data collection tools. The results indicate that self-regulation skill levels of children who are securely attached to their mot-hers are higher than unsecurely attached children. In addition, it was found that there is a negative relation between self-regulation skills of the children and the mothers’obedience expectation. The findings clearly stress the importance of pa-renting quality as direct and indirect indicator of self-regulation skills.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Acceptance Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 6 |