This
study aims to explore what the perceptions of prospective middle school
mathematics teachers about their own knowledge of history of mathematics before
and after History of Mathematics course with pedagogical experiences and how
their perceptions change through these experiences. The research was carried
out with 32 prospective teachers in the last year of the teacher education
program. In the study, the data were collected through responses to open-ended
questions written before- and after-course, lesson plans prepared by
prospective teachers, researchers’ notes and classroom discussions. The results
showed that prospective teachers think that a mathematics teacher should know
history of mathematics to (i) gain general culture and respect, (ii) strengthen
their content knowledge, (iii) strengthen the teaching process, and (iv)
support students’ affective dispositions towards mathematics. After the History
of Mathematics course with pedagogical experiences, there were certain changes
in the tendencies in these thoughts compared to the thoughts provided before
the course. On the other hand, the results of this study showed that the prospective
teachers identified their knowledge of history of mathematics mostly as
superficial and moderate levels before the course. After the course, four
common changes were found in the perceptions about their knowledge of history
of mathematics. They were grouped as
follows: (i) from superficial to moderate; (ii) from moderate to moderate;
(iii) from moderate to deep and (iv) from deep to moderate. The results showed
that prospective teachers were interested in how they could use mathematics in
their lessons instead of just seeing history of mathematics like a general
culture component as they had pedagogical experiences related to the history of
mathematics (e.g. analysis of history of mathematics in textbooks, history of
mathematics integrated lesson plan designs). Therefore, since prospective
teachers realized that history of mathematics requires serious knowledge and
experiences, they changed their perceptions about their knowledge of history of
mathematics by criticizing their initial perceptions.
Bu araştırma, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının
pedagojik deneyimler içeren Matematik Tarihi dersi öncesinde ve sonrasında
matematik tarihi bilmenin gerekliliği konusunda ve kendi sahip oldukları
matematik tarihi bilgileriyle ilgili algılarının neler olduğunu ve bu algılarda
nasıl değişimler yaşandığını keşfetmeyi amaçlamıştır. Araştırma, ilköğretim
matematik öğretmenliği programının son sınıfında öğrenim gören 32 öğretmen
adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veriler, ders öncesi ve ders sonrası
açık uçlu sorulara verilen yazılı cevaplar, öğretmen adaylarının hazırladıkları
ders planları, araştırmacı notları ve derslerde yapılan sınıf tartışmaları
aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının bir
matematik öğretmenin (i) genel kültür ve saygınlık kazanmak, (ii) konu alan
bilgilerini güçlendirmek, (iii) öğretim sürecini güçlendirmek ve (iv) öğrencileri
matematiğe karşı duyuşsal olarak desteklemek için matematik tarihi bilmeleri
gerektiği düşüncelerine sahip olduklarını göstermiştir. Pedagojik deneyimler
içeren Matematik Tarihi dersi sonrasında bu düşüncelerdeki eğilimlerde ders
öncesine göre belli değişimlerin olduğu görülmüştür. Diğer taraftan, araştırma
sonuçları öğretmen adaylarının ders öncesinde kendi matematik tarihi
bilgilerini çoğunlukla yüzeysel ve orta derece olarak tanıladıklarını
göstermiştir. Ders sonrasında kendi bilgileriyle ilgili algılarında dört temel
değişim ortaya çıkmıştır: (i) yüzeyselden-orta dereceye; (ii) orta
dereceden-orta dereceye; (iii) orta dereceden-derine ve (iv) derinden-orta
dereceye olarak gruplandırılmıştır. Elde edilen sonuçlar, öğretmen adaylarının
Matematik Tarihi ile ilgili pedagojik deneyimler (ör. ders kitaplarında
matematik tarihinin analizi, matematik tarihi içerikli ders planı
tasarlama) yaşadıkça matematik tarihini
sadece bir genel kültür bileşeni olarak görmek yerine derslerinde nasıl
kullanabilecekleriyle ilgilendiklerini göstermiştir. Bu nedenle, öğretmen
adayları hangi matematik konusunda matematik tarihinin nasıl kullanılacağının
ciddi bir bilgi birikimi ve tecrübe gerektirdiğini fark etmiş ve ders öncesinde
matematik tarihi bilgileriyle ilgili sahip oldukları algıları kritik ederek
değiştirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Acceptance Date | June 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 6 |