In this research, it was aimed to examine the levels of school burnout and alienation from school of the senior students who are studying in the Preschool Education de-partments. The sample consisted of 300 students who were studying in the Preschool Education departments. The data were obtained by using the "Personal Information Form", "Student Alienation Scale" and "Maslach Burnout Scale Student Form". The preschool teacher candidates in the last class experience school burnout and alienation from school at the “middle” level. When examining the results, it was seen that the students who were studying in public universi-ties experienced a higher level of depersonalization and burnout than the students in private universities. The alie-nation from school levels of the students did not differ ac-cording to the type of university. The results indicated that anatolian teacher training high school graduates were more exhausted than general high school and vocational high school graduates and anatolian high school graduates were more alienated than general high school graduates. In addition, according to results, anatolian teacher training high school and anatolian high school graduates had hig-her levels of meaningless, which was the sub-dimension of alienation from school, than general high school graduates. According to the number of universities studied at, the school burnout and alienation from school levels of the students did not differ. There was no statistically significant relationship between age of students and school burnout levels. There was a negative relationship between the gene-ral level of alienation from school and age of the students.
Bu araştırmada Okul Öncesi Eğitimi bölümünde öğre-nim görmekte olan son sınıf öğrencilerin okul tükenmişliği ve okula yabancılaşma düzeylerini incelemek amaçlanmış-tır. Örneklemi Okul Öncesi Eğitimi bölümünde öğrenim görmekte olan 300 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği” ve “Maslach Tükenmişlik Envanteri Öğrenci For-mu” kullanılarak elde edilmiştir. Son sınıftaki okul öncesi öğretmen adayları “orta” düzeyde okul tükenmişliği ve okula yabancılaşma yaşamaktadır. Sonuçlara bakıldığında, devlet üniversitelerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin özel üniversitelerdekilere göre daha yüksek düzeyde duyar-sızlaşma ve tükenme yaşadıkları görülmüştür. Öğrencilerin okula yabancılaşma düzeyleri üniversite türüne göre farklı-lık göstermemektedir. Mezun olunan lise türü değişkenine ait sonuçlar anadolu öğretmen lisesi mezunlarının genel lise ve meslek lisesi mezunlarına göre daha fazla tükenmiş ol-duklarını; anadolu lisesi mezunlarının genel lise mezunları-na göre daha fazla yabancılaşmış olduklarını göstermekte-dir. Ayrıca anadolu öğretmen lisesi ve anadolu lisesi mezu-nu öğrencilerin yabancılaşmanın alt boyutu olan anlamsız-lık düzeyleri genel lise mezunlarına göre daha yüksek bu-lunmuştur. Eğitim alınan üniversite sayısına göre öğrencile-rin okul tükenmişliği ve okula yabancılaşma düzeyleri fark-lılık göstermemiştir. Öğrencilerin yaşları ile okul tükenmişlik düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Öğrencilerin genel okula yabancılaşma düzeyleri ile yaşları arasında negatif yönlü bir ilişki bulun-muştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | April 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |