Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi

Year 2020, Volume: 28 Issue: 1, 406 - 420, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3623

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriye-ti’nde bulunan çok kültürlü bir ortama sahip devlet kolejin-de öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin, okul orta-mında yaşadıkları sorunları yabancı uyruklu öğrenciler ve öğretmenler gözünden ortaya koymak ve çözüm önerileri geliştirmektir. Araştırma, göç etmiş çocukların uyum süre-cinde sorumluluk sahibi olan öğretmenlerin ve bizzat uyum sürecinin başrolünde olan öğrencilerin gözünden yabancı uyruklu öğrencilerin yaşadıkları sorunları belirlemesi ve çözüm önerileri sunması bakımından önemli görülmekte ve hem uygulamaya hem de çok kültürlü programlan gelişti-rilmesine yönelik yapılacak çalışmalarda katkı sağlayıcı olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında KKTC’de bir devlet kole-jinde görev yapan 15 yabancı uyruklu öğrenci ve 15 öğret-mendir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmada veriler, araş-tırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan olu-şan yarı yapılandırılmış iki görüşme formu ile toplanmıştır. Veri analizini gerçekleştirmek için betimsel ve içerik anali-zinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim-öğretim sürecinde bazı sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu sorunların en başında dil, kültür farklılığı, dersle ilgilenmeme, öğretimden kopma ve uyum problemleridir.

References

  • Adıgüzel, Y. (2018).Göç Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık.2.basım.
  • American Psychological Association. 2002. Multicultural Guidelines: An Ecological Approach to Context, Identity, and Intersec-tionality. Retrieved from: http://www.apa.org/about/policy/multicultural-guidelines.pdf
  • Atasoy, A. (2011). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin Nüfus Coğrafyası/Population Geography Of Turkish Republic Of Nort-hern Cyprus. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 29-62.
  • Avcı, E., Erol K. ve Ekici, Ö. (2013). Göçün Eğitim ve Eğitim Yönetimine Etkisine İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri (Di-yarbakır İli Örneği), The Journal of Academik Social Science Studies (International Journal of Social Science. 6:2(91-105).
  • Aydın, H. (2012). Multicultural education curriculum development in Turkey. Mediterranean Journal of Social Science, 3(3), 277-287.
  • Banks, J. A. ve Banks, C. A. M. (2009). Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed.). New York, NJ: John Wiley & Sons. Banks, J. A. ve diğerleri, . (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Phi Delta Kappan, 196-203.
  • Başarır, F. (2012). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin ve özyeterlilik algılarının değerlendirilmesi (Erciyes Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Başbay, A. ve Bektaş, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34, 30-43.
  • Başbay, A., Kağnıcı, D. Y., & Sarsar, F. (2013). Eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının çokkültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 47-60.
  • Bohn, A. P. ve Sleeter, C. E. (2000). Multicultural education and the standards movement: A report from the field. Phi Delta Kappan, 156-159.
  • Blum, L. (1997). Multicultural education as values education. Working paper: Harward project on schooling and children.
  • Çetin, T. ve Ercan, L.(2008) Yurt Dışından Geri Dönüş Yapan Üniversite Öğrencilerinin Sorunlarının İncelenmesi. Türk Dünya-sı İncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies, Cilt: VIII, Sayı 2, Sayfa: 65-80, İzmir.
  • Çiçek, Ş. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Türkçe Bilmeyen 3-6 Yaş Çocuklarının Karşılaştıkları Sorunlar Hakkında Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü.
  • Demir, S. (2012). Çokkültürlü Eğitimin Erciyes Üniversitesi Öğretim Elemanları İçin Önem Derecesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7(4),s.1454-1475.
  • Ferguson, C. (2008). The school–family connection: Looking at the larger picture: A review of cur-rent literature. Austin, TX: SEDL.
  • Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53, 106- 116.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Urban monograph series. Office of educational research and improvement. North Central Regional Educational Lab., Oak Brook, IL. ERIC, ED 378 287.
  • Gay, G. (2010). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice: Teachers College Press.
  • Gezi, K. (1981). Issues in Multicultural Education. ERO: Educaitonal Research Quarterly, 6, s.1-14.
  • Gorski, P.(2010 ) . The Challenge of Defining "Multicultural Education",Edchange Multicultural Pavilion .
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı Öğrencilerin Uyum Problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110. Gü-lüm, K. ve Akçalı, H. (2017). Balıkesir’deki Mülteci Çocukların Eğitim Sorunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens-titüsü Dergisi. Afro-Avrasya Özel Sayısı.
  • Güngör, F. (2015). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hidalgo, F., Chávez Chávez, R., VE Ramage, J. (1996). Multicultural Education: Landscape for Reform in the Twenty-First Century. Handbook of Teacher Education, John Sikula (senior ed.). New York: Macmillan
  • Hamurcu, H. ve Demirçelik, E.( 2015 ) Çokkültürlü ortaöğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin yönetim - öğretim sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi, Millî Eğitim Sayı 207 Yaz/2015.
  • Hollins, E. R. (1996). Culture in school learning: Revealing the deep meaning. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • İmamoğlu, H. V., & Çalışkan, E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin devlet okullarında ilkokul eğitimine dair öğretmen görüş-leri: Sinop ili örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • İnce , C .(2016). Türkiye bağlamında dış göçler, eğitim sorunu ve toplumsal konumun yeniden üretimi Karadeniz Dergi: 32.sayı. 293 .Karpat , K.(2010).Osmanlı’dan Günümüze Etnik Yapılanma ve Göçler , İstanbul : Timaş Yayınları.
  • Karaca, S., Doğan, U. (2014). Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler, Suriyeli Göçmenlerin Sorunları Çalıştayı Sönuç Rapöru, Mersin Üniversitesi, Mersin. http://biamer.mersin.edu.tr/raporlar/suriyeliler.pdf internet adresinden alınmıştır. Erişim: 9 Kasım 2017.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştirma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karakuş, Emine. (2006). Göç Olgusu ve Eğitime Olumsuz Etkileri (Sultanbeyli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kartal, S. K. (1978). Kentleşme ve İnsan (Yayın No: 175). Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Kaştan, Y. (2015). “Türkiye’de Göç Yaşamış Çocukların Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Problemler”, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2/4, 216-229.
  • Kılınç, E. (2014). Antalya’da Yaşayan Yabancı Uyruklu Aile Çocuklarının Karşılaştığı Eğitim Sorunları (Uluslararası Özel An-talya Rus Okulu Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya. Ke-leş, R. (1998). Kent Bilim Terimleri Sözlüğü. Ankara: İmge Kitabevi
  • Keser, U. (2006). Kıbrıs' ta Göç Hareketleri ve 1974 Sonrasında Yaşananlar. ÇTTAD, V/12, (2006/Bahar), s. 103–128.
  • Kirmayer, L. J., Narasiah, L., Munoz, M., Rashid, M., Ryder, A. G., Guzder, J., ... & Pottie, K. (2011). Common mental health problems in immigrants and refugees: general approach in primary care. Canadian Medical Association Journal, 183(12), 959-967.
  • Kleinfeld, J. (1975). Effective teachers of eskimo and Indian students. School Review, 83, 301–344.
  • Kostis, Tsioumis ve Efthymia, Penderi (2009). Responsive Classroom Management in a Multicultural School Context, Synergies Sud-Est Européen, S.2, ss.169-176.
  • Koçak, Y. ve Terzi, E. (2012). Türkiye’de Göç Olgusu, Göç Edenlerin Kentlere Olan Etkileri ve Çözüm Önerileri, Kafkas Üni-versitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3/3, 163-184.
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı, 2017-2018 Eğitim İstatistikleri Yıllığı, http://eohd.mebnet.net/?q=node/34 adresinden 20 Mart 2018 tarihinde erişildi.
  • Ladson-Billings, G. (1994). The Dreamkeepers: Successful teachers of African American children. San Francisco, CA: John Wiley & Sons, Inc.
  • Lijuan, Z. (2002). Studying International Students: Adjustment Issues and Social Support. Reports/ Research. Web: www.eric.com adresinden 16 Kasım 2018 tarihinde alınmıştır.
  • McNeal, K. (2005). The influence of a multicultural teacher education program on teachers' multicultural practices. Intercultural Education, 16 (4), 405 – 419.
  • Neuharth-Pritchett, S., Reiff, J. C. & Pearson, C. A. (2001). Through the eyes of preservice teachers: Implications for the multi-cultural. Journal of Research in Childhood Education, 15(2), 256- 269.
  • Ngai, P. B. (2004). A Reinforcing curriculum and program reform proposal for 21st century teacher education: Vital first steps for advancing K-12 multicultural education. Equity & Excellence in Education, 37(4), 321-331.
  • Ogbu, J. U. (1992). Understanding cultural diversity and learning. Educational researcher, 21(8), 5-14.
  • Özdemir, S.M, Benzer, H. ve Akbaş, O (2009). Almanya'da Yaşayan 15-19 Yaş Türk Gençlerinin Eğitim Sorunlarına İlişkin Bir İnceleme (Kuzey Ren Vestfalya Örneği), Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 10(1): 23-40
  • Özdemir, Ç. (2016). Sivas ilinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okul iklimine etkisine ilişkin görüşlerin incelenme-si. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi: Sivas.
  • Özer, İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Özensel, E. (2012). Çok kültürlülük Uygulaması Olarak Kanada Çokkültürlülüğü. Akademik İncelemeler Dergisi (Journal of Academic Inquiries), 7(1), s. 55-69.
  • Parekh, B.(2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek: Kültürel Çeşitlilik ve Siyasal Teori. (Çev: Bilge Tanrıseven).Ankara. Phoenix Yayınevi.
  • Polat, S.( 2009). Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Kişilik Özellikleri. International Online Journal of Educati-onal Sciences, 2009, 1 (1),s. 154- 164.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Öne-rileri. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Phinney, J., Horenczyk, G., Liebkind, K., & Vedder, P. (2001).Ethnic identity, immigration, andwell-being: A study of immig-rant adolescents in four countries. Unpublished paper
  • Saldana, D. C., & Waxman, H. C. (1997). An observational study of multicultural education in urban elementary schools. Equ-ity & Excellence in Education, 30(1), 40-46.
  • Sarıkaya, H.S. (2014). Belçika Flaman Bölgesi Eğitim Sisteminde Türk Kökenli Çocukların Yaşadığı Temel Eğitim Sorunların İncelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8: 246-260.
  • Sarıtaş, E. , Şahin , Ü.& Çatalbaş, G.( 2016 ) İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üni-versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı 25/1, , Sayfa 208-229
  • Sezgin, A. A. ve Yolcu, T. (2016). Göç ile Gelen Uluslararası Öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci. Humani-tas, 4(7), 419-438.
  • Sleeter, C. E & Grant, C. A. (2009). Making Choices For Multicultural Education: Five Approaches to Race, Class and Gender. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Şahin, C. (1999). Yurt Dışı Yaşantısı Geçiren ve Geçirmeyen Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri. (Yayın-lanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Şahin C.(2001) . Yurt Dışı Göçün Bireyin Psikolojik Sağlığı Üzerindeki Etkisine İlişkin Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 21, Sayı 2, s. 57–67.
  • Topsakal, C., Merey, Z. ve Keçe, M. (2013). Göçle Gelen Ailelerin Çocuklarının Eğitim Öğrenim Hakkı ve Sorunları Üzerine Nitel Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6 (27): 546-560.
  • Tanrıkulu, F.(2017 ) Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, ss. 127-144
  • Temel, F. ve Yazıcı, Z. (2003). İki Dilli Ve Çok Kültürlü Ortamlarda Yetişen Çocuklar İçin Anadilin Gerekliliği, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi. TDK Yayınları. Sayı.622: 495-505.
  • Uzun, E. ve Bütün, E . (2016). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Suriyeli Sığınmacı Çocukların Karşılaştıkları Sorunlar Hak-kında Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 72-83. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ijeces/issue/22947/175325
  • Ünlü, İ. ve Örten, H. (2013). Öğretmen adaylarının çok kültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 287- 302.
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009) Öğretmenlerin Çokkültürlü Eğitim Tutumları: Bir Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37:229-242.
  • Yıldırım ve Şimşek, (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigation of the Foreign Students’ Problems in a School Environment Including Different Cultures from the Context of Multiculturalism

Year 2020, Volume: 28 Issue: 1, 406 - 420, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3623

Abstract

The purpose of this research was to detect the problems experienced by foreign students studying in a state college which has a multicultural environment in the Turkish Re-public of Northern Cyprus with the point of view of the students and teachers and to suggest some solutions. The research was considered important in terms of identifying the problems experienced by foreign students in the point of view them and their teachers. It is thought that detection of the problems will contribute to the studies for both the deve-lopment and application of multicultural programs. The sample of the research is 15 foreign students and 15 teac-hers who work in state college in the TRNC, in the academic year 2017-2018. The research was designed as a case study from qualitative research methods. In the study, data were collected by two semi-structured interview forms consisting of open-ended questions developed by the researchers. Descriptive and content analyses was used to perform data analysis. As a result of the research, it was determined that students had some problems related with foreign students. The major of these problems were language, culture diffe-rences, lack of interest in teaching/learning process, and adaptation problems.

References

  • Adıgüzel, Y. (2018).Göç Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık.2.basım.
  • American Psychological Association. 2002. Multicultural Guidelines: An Ecological Approach to Context, Identity, and Intersec-tionality. Retrieved from: http://www.apa.org/about/policy/multicultural-guidelines.pdf
  • Atasoy, A. (2011). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin Nüfus Coğrafyası/Population Geography Of Turkish Republic Of Nort-hern Cyprus. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 29-62.
  • Avcı, E., Erol K. ve Ekici, Ö. (2013). Göçün Eğitim ve Eğitim Yönetimine Etkisine İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri (Di-yarbakır İli Örneği), The Journal of Academik Social Science Studies (International Journal of Social Science. 6:2(91-105).
  • Aydın, H. (2012). Multicultural education curriculum development in Turkey. Mediterranean Journal of Social Science, 3(3), 277-287.
  • Banks, J. A. ve Banks, C. A. M. (2009). Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed.). New York, NJ: John Wiley & Sons. Banks, J. A. ve diğerleri, . (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Phi Delta Kappan, 196-203.
  • Başarır, F. (2012). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin ve özyeterlilik algılarının değerlendirilmesi (Erciyes Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Başbay, A. ve Bektaş, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34, 30-43.
  • Başbay, A., Kağnıcı, D. Y., & Sarsar, F. (2013). Eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının çokkültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 47-60.
  • Bohn, A. P. ve Sleeter, C. E. (2000). Multicultural education and the standards movement: A report from the field. Phi Delta Kappan, 156-159.
  • Blum, L. (1997). Multicultural education as values education. Working paper: Harward project on schooling and children.
  • Çetin, T. ve Ercan, L.(2008) Yurt Dışından Geri Dönüş Yapan Üniversite Öğrencilerinin Sorunlarının İncelenmesi. Türk Dünya-sı İncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies, Cilt: VIII, Sayı 2, Sayfa: 65-80, İzmir.
  • Çiçek, Ş. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Türkçe Bilmeyen 3-6 Yaş Çocuklarının Karşılaştıkları Sorunlar Hakkında Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü.
  • Demir, S. (2012). Çokkültürlü Eğitimin Erciyes Üniversitesi Öğretim Elemanları İçin Önem Derecesi. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7(4),s.1454-1475.
  • Ferguson, C. (2008). The school–family connection: Looking at the larger picture: A review of cur-rent literature. Austin, TX: SEDL.
  • Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53, 106- 116.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. Urban monograph series. Office of educational research and improvement. North Central Regional Educational Lab., Oak Brook, IL. ERIC, ED 378 287.
  • Gay, G. (2010). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice: Teachers College Press.
  • Gezi, K. (1981). Issues in Multicultural Education. ERO: Educaitonal Research Quarterly, 6, s.1-14.
  • Gorski, P.(2010 ) . The Challenge of Defining "Multicultural Education",Edchange Multicultural Pavilion .
  • Güçlü, N. (1996). Yabancı Öğrencilerin Uyum Problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110. Gü-lüm, K. ve Akçalı, H. (2017). Balıkesir’deki Mülteci Çocukların Eğitim Sorunları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens-titüsü Dergisi. Afro-Avrasya Özel Sayısı.
  • Güngör, F. (2015). Yabancı uyruklu ilkokul öğrencilerinin eğitim-öğretiminde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hidalgo, F., Chávez Chávez, R., VE Ramage, J. (1996). Multicultural Education: Landscape for Reform in the Twenty-First Century. Handbook of Teacher Education, John Sikula (senior ed.). New York: Macmillan
  • Hamurcu, H. ve Demirçelik, E.( 2015 ) Çokkültürlü ortaöğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin yönetim - öğretim sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi, Millî Eğitim Sayı 207 Yaz/2015.
  • Hollins, E. R. (1996). Culture in school learning: Revealing the deep meaning. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • İmamoğlu, H. V., & Çalışkan, E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin devlet okullarında ilkokul eğitimine dair öğretmen görüş-leri: Sinop ili örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • İnce , C .(2016). Türkiye bağlamında dış göçler, eğitim sorunu ve toplumsal konumun yeniden üretimi Karadeniz Dergi: 32.sayı. 293 .Karpat , K.(2010).Osmanlı’dan Günümüze Etnik Yapılanma ve Göçler , İstanbul : Timaş Yayınları.
  • Karaca, S., Doğan, U. (2014). Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler, Suriyeli Göçmenlerin Sorunları Çalıştayı Sönuç Rapöru, Mersin Üniversitesi, Mersin. http://biamer.mersin.edu.tr/raporlar/suriyeliler.pdf internet adresinden alınmıştır. Erişim: 9 Kasım 2017.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştirma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karakuş, Emine. (2006). Göç Olgusu ve Eğitime Olumsuz Etkileri (Sultanbeyli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kartal, S. K. (1978). Kentleşme ve İnsan (Yayın No: 175). Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Kaştan, Y. (2015). “Türkiye’de Göç Yaşamış Çocukların Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Problemler”, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2/4, 216-229.
  • Kılınç, E. (2014). Antalya’da Yaşayan Yabancı Uyruklu Aile Çocuklarının Karşılaştığı Eğitim Sorunları (Uluslararası Özel An-talya Rus Okulu Örneği). (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya. Ke-leş, R. (1998). Kent Bilim Terimleri Sözlüğü. Ankara: İmge Kitabevi
  • Keser, U. (2006). Kıbrıs' ta Göç Hareketleri ve 1974 Sonrasında Yaşananlar. ÇTTAD, V/12, (2006/Bahar), s. 103–128.
  • Kirmayer, L. J., Narasiah, L., Munoz, M., Rashid, M., Ryder, A. G., Guzder, J., ... & Pottie, K. (2011). Common mental health problems in immigrants and refugees: general approach in primary care. Canadian Medical Association Journal, 183(12), 959-967.
  • Kleinfeld, J. (1975). Effective teachers of eskimo and Indian students. School Review, 83, 301–344.
  • Kostis, Tsioumis ve Efthymia, Penderi (2009). Responsive Classroom Management in a Multicultural School Context, Synergies Sud-Est Européen, S.2, ss.169-176.
  • Koçak, Y. ve Terzi, E. (2012). Türkiye’de Göç Olgusu, Göç Edenlerin Kentlere Olan Etkileri ve Çözüm Önerileri, Kafkas Üni-versitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3/3, 163-184.
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı, 2017-2018 Eğitim İstatistikleri Yıllığı, http://eohd.mebnet.net/?q=node/34 adresinden 20 Mart 2018 tarihinde erişildi.
  • Ladson-Billings, G. (1994). The Dreamkeepers: Successful teachers of African American children. San Francisco, CA: John Wiley & Sons, Inc.
  • Lijuan, Z. (2002). Studying International Students: Adjustment Issues and Social Support. Reports/ Research. Web: www.eric.com adresinden 16 Kasım 2018 tarihinde alınmıştır.
  • McNeal, K. (2005). The influence of a multicultural teacher education program on teachers' multicultural practices. Intercultural Education, 16 (4), 405 – 419.
  • Neuharth-Pritchett, S., Reiff, J. C. & Pearson, C. A. (2001). Through the eyes of preservice teachers: Implications for the multi-cultural. Journal of Research in Childhood Education, 15(2), 256- 269.
  • Ngai, P. B. (2004). A Reinforcing curriculum and program reform proposal for 21st century teacher education: Vital first steps for advancing K-12 multicultural education. Equity & Excellence in Education, 37(4), 321-331.
  • Ogbu, J. U. (1992). Understanding cultural diversity and learning. Educational researcher, 21(8), 5-14.
  • Özdemir, S.M, Benzer, H. ve Akbaş, O (2009). Almanya'da Yaşayan 15-19 Yaş Türk Gençlerinin Eğitim Sorunlarına İlişkin Bir İnceleme (Kuzey Ren Vestfalya Örneği), Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 10(1): 23-40
  • Özdemir, Ç. (2016). Sivas ilinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okul iklimine etkisine ilişkin görüşlerin incelenme-si. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi: Sivas.
  • Özer, İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Özensel, E. (2012). Çok kültürlülük Uygulaması Olarak Kanada Çokkültürlülüğü. Akademik İncelemeler Dergisi (Journal of Academic Inquiries), 7(1), s. 55-69.
  • Parekh, B.(2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek: Kültürel Çeşitlilik ve Siyasal Teori. (Çev: Bilge Tanrıseven).Ankara. Phoenix Yayınevi.
  • Polat, S.( 2009). Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Kişilik Özellikleri. International Online Journal of Educati-onal Sciences, 2009, 1 (1),s. 154- 164.
  • Polat, F. (2012). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu İlköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Öne-rileri. (Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Phinney, J., Horenczyk, G., Liebkind, K., & Vedder, P. (2001).Ethnic identity, immigration, andwell-being: A study of immig-rant adolescents in four countries. Unpublished paper
  • Saldana, D. C., & Waxman, H. C. (1997). An observational study of multicultural education in urban elementary schools. Equ-ity & Excellence in Education, 30(1), 40-46.
  • Sarıkaya, H.S. (2014). Belçika Flaman Bölgesi Eğitim Sisteminde Türk Kökenli Çocukların Yaşadığı Temel Eğitim Sorunların İncelenmesi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8: 246-260.
  • Sarıtaş, E. , Şahin , Ü.& Çatalbaş, G.( 2016 ) İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üni-versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı 25/1, , Sayfa 208-229
  • Sezgin, A. A. ve Yolcu, T. (2016). Göç ile Gelen Uluslararası Öğrencilerin Sosyal Uyum ve Toplumsal Kabul Süreci. Humani-tas, 4(7), 419-438.
  • Sleeter, C. E & Grant, C. A. (2009). Making Choices For Multicultural Education: Five Approaches to Race, Class and Gender. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Şahin, C. (1999). Yurt Dışı Yaşantısı Geçiren ve Geçirmeyen Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri. (Yayın-lanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Şahin C.(2001) . Yurt Dışı Göçün Bireyin Psikolojik Sağlığı Üzerindeki Etkisine İlişkin Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 21, Sayı 2, s. 57–67.
  • Topsakal, C., Merey, Z. ve Keçe, M. (2013). Göçle Gelen Ailelerin Çocuklarının Eğitim Öğrenim Hakkı ve Sorunları Üzerine Nitel Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6 (27): 546-560.
  • Tanrıkulu, F.(2017 ) Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, ss. 127-144
  • Temel, F. ve Yazıcı, Z. (2003). İki Dilli Ve Çok Kültürlü Ortamlarda Yetişen Çocuklar İçin Anadilin Gerekliliği, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi. TDK Yayınları. Sayı.622: 495-505.
  • Uzun, E. ve Bütün, E . (2016). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Suriyeli Sığınmacı Çocukların Karşılaştıkları Sorunlar Hak-kında Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 72-83. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ijeces/issue/22947/175325
  • Ünlü, İ. ve Örten, H. (2013). Öğretmen adaylarının çok kültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 287- 302.
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009) Öğretmenlerin Çokkültürlü Eğitim Tutumları: Bir Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37:229-242.
  • Yıldırım ve Şimşek, (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 68 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Aygil Takır

Ayşen Özerem This is me

Publication Date January 31, 2020
Acceptance Date July 1, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Takır, A., & Özerem, A. (2020). Farklı Kültürlerin Bulunduğu Bir Okul Ortamında Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunların Çokkültürlülük Bağlamında İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(1), 406-420. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3623

10037