Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect Of School Principals' Supervision On Professional Development Of Teachers

Year 2020, Volume: 28 Issue: 2, 806 - 819, 20.03.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.697229

Abstract

The aim of the research; according to teachers’ opinions, it is aimed to reveal the supervisory competence of school principals and the effect of supervision on the professional development of teachers and to develop suggestions for the supervision system. This study, which is a qualitative research, is a phenomenon model.The data were obtained by using semi structured interview technique which is one of the qualitative research techniques and descriptive analysis technique was used to analyzethe data.The study group consists of 30 teachers working in primary, secondary and high schools.According to the results of the research, it was observed that theteachers' views on the concept of control were seen as a control tool, the majority of the school principals were not sufficient in the audit, most of the teachers did not experience a negative situation in the inspections of school principals, a small number of teachers in fluenced the Professional development of the supervision, The majority of the teachers stated that the supervision made by the school principal has no contributi on to the Professional development and the inspection should not be left to a single person. Experts, school principals and so on. The views of the stakeholders about the teacher should be taken and the inspection should be constructive and developer based on the process.

References

  • Altıntaş, R. (1992). İlköğretimin teftişi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Altun, M., Şanlı, Ö. ve Tan, Ç. (2015). Maarif müfettişlerin, okul müdürlerinin denetmenlik görevleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. TurkishStudies,10(3),7996.http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=7913&Detay=Ozet sayfasından erişilmiştir. Aydın, İ.(2016). Öğretimde denetim (6.baskı). Ankara: Pegem Akademi. Aydın, M. (2014). Çağdaş eğitim denetimi (6.baskı). Ankara: Gazi Kitapevi. Bayar, T. (2017). Maarif Müfettişlerinin Sınıflarda Uyguladığı Rehberlik ve Denetim Uygulamalarının Kaldırılmasına İlişkin Öğretmen Okul Müdür ve Maarif Müfettişlerinin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Burdur. Bige, E. F.(2014). İlkokul Müdürlerinin Ders Denetimleri ile İlgili Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Dağ, A. (2016). Okul Yöneticilerinin Ders Denetimi Yapmalarına İlişkin Öğretmen Algıları. (Denizli İli Acıpayam İlçe Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Denizli. Demir, M. (2009). İlköğretim Müfettişlerinin Ders Teftişlerinin Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Ergen, H., Eşiyok, İ. (2017).Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1), 2-19. Gül, K. (2007). Okul Yöneticilerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerine Katkılarının Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. İlğan, A. (2008). İlköğretim müfettişleri ve öğretmenlerinin farklılaştırılmış denetim modelini benimseme ve uygulanabilir bulma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 389-422.http://dergipark.ulakbim.gov.tr/kuey/article/view/5000050614 sayfasından erişilmiştir. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (Yirmi üçüncü baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık. Köybaşı, F., Uğurlu C.T., Bakır, A.A. ve Karakuş, B. (2017). İlkokullarda ders denetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/4, p. 327-344. MEB. (2000). 2508 sayılı Tebliğler dergisi: Okul müdürünün görev, yetki ve sorumluluğu. MEB: Ankara. Memduhoğlu, H., B. ve Taymur A. (2014). Türkiye’de eğitim denetimi alt sisteminin yeniden yapılandırılmasına ilişkin bir model önerisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4,(2), 25- 44. Miles, M, B.,& Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage. Özer, B. (2008). Öğretmenlerin mesleki gelişimi(A.Hakan Ed.). Öğretmen meslek bilgisi alanındaki gelişmeler, s.195-216. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi. Özmen, F. (2000). Klinik denetim öngörüleri çerçevesinde denetçi görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(1), 119-157. Şahin, T. (2005).İlköğretim Düzeyinde Ders Denetimiyle İlgili Yeterlilikler Hakkında Denetmen ve Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu. Taymaz, H. (2015). Teftiş; kavramlar, ilkeler, yöntemler (11. Baskı).Ankara: Pegem Akademi. Tonbul, Y., ve Baysülen, E., (2017). Ders denetimi ile ilgili yönetmelik değişikliğin maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 299-311, 2017 Yeşil, D. (2018). Okul Müdürlerinin Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Malatya. Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Okul Müdürlerinin Denetiminin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Etkisi

Year 2020, Volume: 28 Issue: 2, 806 - 819, 20.03.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.697229

Abstract

Araştırmanın amacı; öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin denetim yeterliliğini ve denetimin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine etkisini ortaya koymak ve denetim sistemine yönelik öneriler geliştirilmesidir. Nitel bir araştırma olan bu çalışma olgusal modeldedir. Veriler nitel araştırma tekniklerinden olan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiş olup verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli 30 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin denetim kavramına olan görüşlerinin ağırlıklı olarak bir kontrol aracı olarak görüldüğü, okul müdürlerinin büyük çoğunluğunun denetimde yeterli olmadığı, okul müdürlerinin denetimlerinde öğretmenlerin çoğunun olumsuz bir durum yaşamadığı, az sayıda öğretmen denetimin mesleki gelişimlerine etki ettiğini, çoğunluğun ise okul müdürünün yaptığı denetimin mesleki gelişime hiçbir katkısının olmadığını, denetim sisteminin tek bir kişiye bırakılmadan alanında uzman kişilerinde olduğu okul müdürü vb paydaşlarında görüşlerinin alındığı süreç odaklı, yapıcı ve geliştirici olması gerektiğine yönelik görüş belirtmişlerdir.

References

  • Altıntaş, R. (1992). İlköğretimin teftişi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Altun, M., Şanlı, Ö. ve Tan, Ç. (2015). Maarif müfettişlerin, okul müdürlerinin denetmenlik görevleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. TurkishStudies,10(3),7996.http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=7913&Detay=Ozet sayfasından erişilmiştir. Aydın, İ.(2016). Öğretimde denetim (6.baskı). Ankara: Pegem Akademi. Aydın, M. (2014). Çağdaş eğitim denetimi (6.baskı). Ankara: Gazi Kitapevi. Bayar, T. (2017). Maarif Müfettişlerinin Sınıflarda Uyguladığı Rehberlik ve Denetim Uygulamalarının Kaldırılmasına İlişkin Öğretmen Okul Müdür ve Maarif Müfettişlerinin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Burdur. Bige, E. F.(2014). İlkokul Müdürlerinin Ders Denetimleri ile İlgili Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Dağ, A. (2016). Okul Yöneticilerinin Ders Denetimi Yapmalarına İlişkin Öğretmen Algıları. (Denizli İli Acıpayam İlçe Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Denizli. Demir, M. (2009). İlköğretim Müfettişlerinin Ders Teftişlerinin Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Ergen, H., Eşiyok, İ. (2017).Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1), 2-19. Gül, K. (2007). Okul Yöneticilerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerine Katkılarının Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. İlğan, A. (2008). İlköğretim müfettişleri ve öğretmenlerinin farklılaştırılmış denetim modelini benimseme ve uygulanabilir bulma düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 389-422.http://dergipark.ulakbim.gov.tr/kuey/article/view/5000050614 sayfasından erişilmiştir. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (Yirmi üçüncü baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık. Köybaşı, F., Uğurlu C.T., Bakır, A.A. ve Karakuş, B. (2017). İlkokullarda ders denetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/4, p. 327-344. MEB. (2000). 2508 sayılı Tebliğler dergisi: Okul müdürünün görev, yetki ve sorumluluğu. MEB: Ankara. Memduhoğlu, H., B. ve Taymur A. (2014). Türkiye’de eğitim denetimi alt sisteminin yeniden yapılandırılmasına ilişkin bir model önerisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4,(2), 25- 44. Miles, M, B.,& Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage. Özer, B. (2008). Öğretmenlerin mesleki gelişimi(A.Hakan Ed.). Öğretmen meslek bilgisi alanındaki gelişmeler, s.195-216. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi. Özmen, F. (2000). Klinik denetim öngörüleri çerçevesinde denetçi görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(1), 119-157. Şahin, T. (2005).İlköğretim Düzeyinde Ders Denetimiyle İlgili Yeterlilikler Hakkında Denetmen ve Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu. Taymaz, H. (2015). Teftiş; kavramlar, ilkeler, yöntemler (11. Baskı).Ankara: Pegem Akademi. Tonbul, Y., ve Baysülen, E., (2017). Ders denetimi ile ilgili yönetmelik değişikliğin maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 299-311, 2017 Yeşil, D. (2018). Okul Müdürlerinin Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Malatya. Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Serdar Koçak 0000-0003-0806-3690

Salih Paşa Memişoğlu This is me 0000-0002-8258-3822

Publication Date March 20, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 28 Issue: 2

Cite

APA Koçak, S., & Memişoğlu, S. P. (2020). Okul Müdürlerinin Denetiminin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Etkisi. Kastamonu Education Journal, 28(2), 806-819. https://doi.org/10.24106/kefdergi.697229

10037