Happiness has been the topic of curiosity for a long time. Definition of happiness and how to reach it have been questioned since ancient times. It is stated that social communication and interaction level is the basis of happiness. The most basic interaction and communication areas are people’s families. In this study, the differentiation status of happiness levels according to family properties of high school students (family structure, parental attitude, family income level, time spent with the family) was investigated. The study group is composed of 489 students continuing their education in Çanakkale in a High school. Within the scope of the research, the Oxford Happiness Scale which was developed by Hills and Argyle and adapted to Turkish by Doğan and Sapmaz (2012) was applied. For internal consistency of the scale, Cronbach alpha reliability coefficient was calculated as 0.76. SPSS program and descriptive statistical analysis methods were used to analyze the data. As a result of this study; happiness scores showed a significant difference according to family structure, parents' attitudes towards their children and family income levels, while happiness scores did not show significant difference according to time spent by family. Large, democratic, middleincome families’ children have been found to be much happier than the other children.
Mutluluk çok eskiden beri merak edilen bir konudur. Mutluluğun tanımı ve mutluluğa nasıl ulaşılabileceği çok eski dönemlerden beri sorgulanmaktadır. Mutluluğun temelinde sosyal iletişim ve etkileşim düzeyinin olduğu belirtilmektedir. Kişilerin en temel etkileşim ve iletişim alanları aileleridir. Bu çalışmada, lise öğrencilerinin aile özelliklerine (aile yapısı, annebaba tutumu, aile gelir düzeyi, ailece geçirilen zaman) göre mutluluk düzeylerinin farklılaşma durumu araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Çanakkale merkez ilçesinde bir ortaöğretim kurumunda öğrenimlerine devam etmekte olan 489 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Hills ve Argyle tarafından geliştirilmiş ve Doğan ve Sapmaz (2012) tarafından Türkçeye uyarlaması gerçekleştirilen “Oxford Mutluluk Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığını belirleme amacıyla yapılan analizde Cronbach alfa güvenilirlik katsayısı 0,76 olarak hesaplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik çözümleme yöntemlerinden yararlanılarak SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; ailenin yapısına, anne babanın çocuklarına yönelik tutumlarına, aile gelir düzeylerine göre mutluluk puanları anlamlı bir farklılık gösterirken, ailece geçirilen zamana göre ise mutluluk puanları anlamlı farklılık göstermemiştir. Geniş, demokratik, orta gelir düzeyine sahip ailelerin çocuklarının diğerlerine kıyasla çok daha mutlu oldukları bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | September 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 3 |