The aim of this study is to analyse the attitudes of secondary school students towards the use of augmented reality applications in education. Concurrent triangulation research design which is one of the mixed model methods has been used in the study. The participants of the study consist of 44 students who are receiving education in the 6th grade of a secondary school in Siirt province during 2018-2019 academic year. Convenience sampling method has been used in the selection of the study group. In the quantitative part, ‘’Augmented Reality Applications Attitude Scale’’ has been used in order to determine the attitudes of the participants related to the augmented reality applications. In the qualitative part, semi-structured interview form has been used. SPSS 21 program and descriptive analysis method procedures have been applied for data analysis. As a result of the data obtained from the study, it was found that augmented reality applications positively affect the attitude levels of secondary school students towards their use in education and they had positive opinions. In this study, it was observed that anxiety of the students regarding the use of augmented reality applications in education decreased and their willingness to use these applications increased. Students' satisfaction with the use of augmented reality applications in education increased; however, it was not statistically significant. In the study, it was seen that both male and female students had the same level of attitudes towards the use of augmented reality applications in education.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanımına yönelik tutumlarını incelenmesidir. Çalışmada karma model yöntemlerinden eşzamanlı üçgenleme tasarım kullanılmıştır. Çalışma katılımcılarını, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Siirt ilinde bulunan bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim gören 44 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma gurubunun seçiminde uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Nicel bölümde çalışmaya katılanların artırılmış gerçeklik uygulamalarına karşı tutumlarının belirlenmesi için “Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel bölümde ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 21 programı ve betimsel analiz yöntemi prosedürleri uygulanmıştır. Elde edilen verilerin sonucunda artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanımına yönelik ortaokul öğrencilerinin tutum düzeylerini olumlu yönde etkilediğini ve görüşlerinin olumlu olduğu bulunmuştur. Çalışmada öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanımına yönelik kullanma kaygılarının azaldığını ve kullanma isteklerinin arttığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanımına yönelik kullanma memnuniyetlerinin arttığı, ancak istatiksel olarak anlama bulunmamıştır. Çalışmada hem erkek öğrencilerin hem de kadın öğrencilerin artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimde kullanıma ilişkin tutum düzeylerinin aynı seviyede olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2020 |
Acceptance Date | May 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 4 |