Araştırmada okul müdürlerinin eğitimde aile katılımının kapsamı, ailelerin eğitime katılımına nasıl teşvik edilebileceği, eğitime aile katılımının olumlu ve olumsuz sonuçları hakkında görüş ve bakış açılarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç bağlamında araştırma olgubilim deseninde nitel bir çalışmadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme sınıflamasında yer alan benzeşik örnekleme yöntemine göre oluşturulmuştur. Bu doğrultuda Ankara, İstanbul, Yozgat, Zonguldak ve Van illerinde görev yapan okul müdürlerine Aile Katılımı Görüşme Formu araştırmacı tarafından geliştirilerek uygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir.. Araştırma bulgularında, okul müdürlerinin aile katılımını bürokratik olarak okul-aile birliğini kurma, yürütme ve sonuca götürme iş ve işlemlerini kapsayan okul-aile birliği faaliyetlerine destek olma olarak tanımladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Okul müdürlerinin aile katılım modelleri bağlamında görüşleri ise tüketici ve iletim modelinde yoğunlaştığı dikkati çekmektedir. Sonuç olarak her ne kadar aile katılımı çocuklara verilen ödevlere yardım etme gibi düşünülse de çok değişkenli ve kapsamlı bir konu olduğu söylenebilir. Bu nedenle çocuklarının eğitiminin sadece okul veya sınıf gibi öğrenme ortamlarında değil aynı zamanda çevre ve ailede de devam ettiği farkındalığının oluşturulması temelinde önerilerde bulunulmuştur.
This study aimed to reveal the views and perspectives of school principals about the scope of parent involvement in education, how it can be encouraged, and the positive and negative outcomes of the involvement. Accordingly, this is a qualitative study using a phenomenological design. The study group was formed according to the homogeneous sampling method falling within the purposive sampling classification. The study group created using the homogeneous sampling method, which included school principals working in Ankara, Istanbul, Yozgat, Zonguldak, and Van provinces, were administered a Parent Involvement Interview Form, which was developed by the researcher. The data obtained were analyzed using content and descriptive analysis. The findings of the study indicated that school principals defined parent involvement as giving support for school-parent association activities that cover procedures and works for establishing, executing, and accomplishing school-parent association bureaucratically. The opinions of school principals in the context of parent involvement models, on the other hand, are observed to center on the consumer and delivery models. Consequently, although parent involvement is considered like the help with homework given, it can be said to be a multivariate and comprehensive issue. Therefore, some recommendations have been made based on raising awareness that children's education does not only take place in learning environments such as schools or classrooms, but it also continues in the family and out of school environment.
Participation in education parental involvement parental involvement models school principal views
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 25, 2021 |
Acceptance Date | January 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 2 |