Toplumsal yaşamla birlikte önemi daha da artan halkla ilişkiler; toplum ile kurumlar arasındaki ilişkileri düzenlemeyi hedefleyen karşılıklı iletişimi ve işbirliğini sağlayan bir süreçtir. Eğitim ortamlarında yaşanan hızlı değişmelerle birlikte önemi daha artan halkla ilişkiler süreci okullar için de bir gereksinim haline gelmiştir. Bu kapsamda, çalışmanın amacı okulda halkla ilişkiler sürecine yönelik bir ölçek geliştirmek ve bu ölçekle toplanan veriler üzerinden okuldaki halkla ilişkiler sürecinin çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde yapılmış betimsel bir çalışmadır. Ölçek geliştirme sürecine ilişkin farklı örneklemler üzerinden açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) için 198, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) için 344 öğretmenden veri toplanmıştır. Analizler neticesinde elde edilen 39 maddelik ölçek geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak cinsiyet, branş, yöneticilik deneyimi ve görev yapılan okul türü değişkenleri açısından incelenmiştir. Veriler normal dağılım sergilediği için cinsiyet, branş ve yöneticilik deneyimi değişkenleri için bağımsız gruplar t-testi yapılmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir farklılık ortaya çıkmazken, branş ve yöneticilik deneyimi değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Görev yapılan okul türü değişkeni açısından yapılan ANOVA testi sonucuna göre anlamlı farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. Geliştirilen ölçeğin alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ölçeğin farklı evren ve örneklemlerde de test edilerek uygulanmasının alana yönelik ilgiyi ve farkındalığı artıracağı düşünülmektedir.
The importance of public relations increases with social life. Public relations is a process that aims to regulate the relations between society and institutions, and ensures mutual communication and cooperation. The public relations process, which has become more important with the rapid changes, has become a necessity for schools as well. The aim of the study is to develop a scale for the public relations process at school and to examine the public relations process in the school in terms of various variables through the data collected with this scale. The study is a descriptive research designed as a relational survey method. For scale development, exploratory and confirmatory factor analysis were performed over different samples. . Data were collected from 198 teachers for exploratory factor analysis (AFA) and 344 teachers for confirmatory factor analysis (CFA). As a result of the analyzes, a 39-item scale was obtained. Validity and reliability studies related to the scale were conducted and examined in terms of gender, branch, managerial experience and school type. Since the data showed normal distribution, independent samples t-test was performed for gender, branch and management experience variables. While no significant difference in terms of gender, there are significant differences regarding branch and management experience. The ANOVA test conducted for the type of schools variable showed that there are significant differences. It is thought that this developed scale will contribute to the field. It is thought that the application of the scale by testing it in different populations and samples will increase the interest and awareness of the field.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Acceptance Date | August 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 3 |